Content marketing (marketing treści)

Content marketing, zwany też marketingiem treści, to strategiczne podejście marketingowe mające na celu przyciągnięcie i utrzymacie odpowiedniej grupy odbiorców poprzez tworzenie i publikowanie atrakcyjnych treści. Skutecznie prowadzony gwarantuje lojalność przyszłych klientów i przywiązanie do marki oraz sprawia, że dany produkt może być nie tylko sprzedawany, ale również aktywnie poszukiwany.

To, co różni content marketing od innego rodzaju działań marketingowych, to dostarczanie klientowi konkretnych, przydatnych mu treści i informacji w atrakcyjnej formie zamiast działań perswazyjnych i komunikatu sprzedażowego. Stanowi on więc sztukę komunikacji z klientem, opartej na obustronnej korzyści, definiowaniu i zaspokajaniu potrzeb. Jest to też długofalowa strategia, której podstawą jest przyciąganie uwagi oraz równomierne zaangażowanie obu stron. Jej celem jest również optymizacja stron firmowych pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Marketing treści odbywa się za pomocą komunikatu tekstowego, wizualnego i multimedialnego. Jego główne pola działania to internet, a przede wszystkim: social media, artykuły, blogi, e-booki, newslettery, case studies, poradniki, webinaria, e-magazyny i podcasty. Jego trzy główne obszary działań to tworzenie treści, ich dystrybucja oraz ukierunkowanie na nowe technologie. Treści mają być ciekawe i poszukiwane przez odbiorców, często powstają przy udziale ekspertów. Dystrybucja treści to przekazywanie informacji do określonych grup odbiorców szczególnie za pośrednictwem internetu, ale uwzględniają też inne formy przekazu: telewizję, radio, prasę itd. Content marketing używa nowych technologii, czyli, oprócz portali społecznościowych, tematycznych newsletterów, sięga również po takie rozwiązania, jak: aplikacje mobilne, e-learning, kanały video itd. Do najczęściej stosowanych technik należy zaangażowanie w rozwój social media (szczególnie Facebook i Twitter), tworzenie artykułów na stronę lub firmowego bloga oraz publikowanie video.

Content marketing jest ściśle związany z marketingiem wirusowym, którego celem jest nakłonienie klientów do samodzielnego udostępniania informacji na temat danego produktu, usługi, co przyczynia się do zwiększenia świadomości danej marki.

Przykłady content marketingu: firma L’oréal i jej domena makeup.com, Adobe i http://blogs.adobe.com, Starbucks i http://www.starbucks.com/coffeehouse.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *