Ludzie polączeni siecią, grafika 2D w rzucie izometrycznym
Słownik

Marketing wirusowy

Marketing wirusowy jest jednym z rodzajów e-reklamy. Polega na stworzeniu okoliczności do tego, by potencjalni klienci sami między sobą rozsyłali treści dotyczące danej firmy, produktów czy usług. Obejmuje szereg działań, które przybliżą ten cel, czyli rozprzestrzenianie się treści przy udziale samych użytkowników. Przekazywanie komunikatów odbywa się metodą „z ust do ust”. Do działań wchodzących w zakres marketingu wirusowego zalicza się również budowanie świadomości marki, czy pozycjonowanie, co powoduje kojarzenie marki z jej logo lub nazwą.

Współcześnie marketing wirusowy jest stosowany przede wszystkim za pośrednictwem portali społecznościowych. Użytkownicy Internetu, dzięki interakcji i aktywności w mediach społecznościowych, w błyskawicznym tempie dzielą się miedzy sobą informacjami. Dzieląc się opiniami wpływają na kreowanie marki.

Na powodzenie kampanii prowadzonych przy udziale marketingu wirusowego wpływ mają:

  • wysyłanie pozytywnego przekazu – treści, z którymi użytkownicy mogą się utożsamić,
  • szczerość i otwartość użytkowników – tacy chętniej podzielą się informacją,
  • krótkie komunikaty – konkretne informacje, dane,
  • zapadające w pamięć, filmy, grafiki – bodźce wzrokowe dłużej pozostają w pamięci,
  • wpływanie na emocje – nie jesteśmy w stanie im się oprzeć,
  • powszechność danego materiału – łatwy do niego dostęp oraz duża skala zasięgu,
  • element praktyczny – takimi informacjami użytkownicy chętniej się dzielą, chcą informacji, które mogą od razu wykorzystać w życiu,
  • historie – czyli ostatnio coraz popularniejsza forma reklamy, wciągają, opowiadają i przekazują wartościowe treści, lubimy się nimi dzielić.

W dobie zalewu informacji użytkownicy sieci nie mają czasu ani ochoty na czytanie długich tekstów i oglądanie długich reklam. Wprowadzenie w kampanii marketingu wirusowego wymaga więc dużej wiedzy na temat odbiorców, doświadczenia, ale przede wszystkim kreatywności. Reklama taka nie może być przy tym nachalna. Powinna zawierać przekaz, który zostaje w pamięci. Najczęściej stosowanymi środkami przekazu w marketingu wirusowym są:

  • krótkie filmy opowiadające historie lub anegdoty (reklama Allegro przedstawiające historię starszego pana, który kupuje na allegro sprzęt do nauki języka, by móc porozmawiać z wnukiem, znającym tylko angielski),
  • chwytliwe hasła („Brawo ja” z reklamy sieci komórkowej Plus; Snickers „Zjedz Snickersa, bo zaczynasz gwiazdorzyć”),
  • humorystyczne grafiki,
  • tworzenie postaci, które powodują, że marka staje się zmaterializowana (Serce i Rozum z reklamy Orange),
  • zakrojone na dużą skalę kampanie publiczne (np. Wyzwanie Smaku Pepsi).

Zostaw komentarz