grafika 2D - grupa sylwetek ludzi z pustymi chmurkami dialogu
Artykuły

Marketing wirusowy na social media

Zwiększenie zasięgu contentu w social mediach to nie lada wyzwanie dla osób pracujących w marketingu sieciowym. Odpowiednie dotarcie do dużej rzeczy odbiorców decyduje o sukcesie projektu, sprzedaży produktu oraz budowaniu marki. Wraz z rozwojem portali społecznościowych łączących miliony ludzi za pośrednictwem jednej platformy, powstały marketingowe narzędzia i działania do przyciągania uwagi potencjalnych klientów. Jednym z tych działań jest właśnie marketing wirusowy.

Czym jest marketing wirusowy i dlaczego przyciąga uwagę?

To zamierzone działania polegające na zachęceniu klientów do rozpoczęcia udostępniania treści marketingowych między sobą. Tego rodzaju zabieg można stosować na wiele sposobów. Przykładem marketingu wirusowego, który dotyczy każdego z nas są powszechnie znane slogany reklamowe. Dobrze dobrany slogan reklamowy przenika do języka potocznego w postaci zabawnego powiedzenia. Osoby zaczynające używać takiego hasła nieświadomie przekazują informacje o marce swoim znajomym. Przykładem tego rodzaju reklamy wirusowej jest slogan „brawo ja!”, stosowany przez sieć komórkową Plus, lub propozycja popularnej sieci restauracji, która każdy słyszał „… a może frytki do tego?”.

Zupełnie innym podejściem do marketingu wirusowego jest udostępnianie wartościowej treści całkowicie za darmo. Polega ona na dawaniu odbiorcom użytecznej dla nich treści w postaci porad, artykułów tematycznych, czy tak zwanych „life hack’ów”, dzięki czemu mają oni podstawy to udostępniania jej dalej. Przykładem stosowania tego typu marketingu mogą być przepisy na dania, znajdujące się na opakowaniach przypraw, albo porady dotyczące dbania o samochód znajdujące się na stronach sklepów motoryzacyjnych.

Marketingiem wirusowym w social mediach są również wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe oraz rabaty za przyciąganie klienta. Przykładem tego typu działań może być promocja banku w której otrzymujemy 100 zł za założenie kotna z udostępnionego przez nas linku znajomemu. Wiele firm internetowych z sektora komunikacyjnego proponuje również rabaty na swoje usługi za przekazanie informacji swoim znajomym o ich produkcie. Dobrym przykładem dla tego typu działań jest również firma TrafiCar – działająca w kilku Polskich miastach mobilna wypożyczalnia samochodów. Za zrobienie zdjęcia wynajmowanego auta i udostępnienie go na Facebook’u można otrzymać bon na następne jazdy.

Jakie narzędzia może stosować nawet mniejsza firma, aby zwiększyć rozpoznawalność marki w Internecie?

Obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów na zwiększenie rozpoznawalności marki jest humor. Każdy kocha się śmiać, a nic tak nie zachęca człowieka do poświecenia czemuś uwagi jak poprawa jego nastroju. Treści humorystyczne w postaci „memów” są udostępniane nawet przez takie firmy jak Pracuj.pl. Aby skutecznie podejść do tego typu marketingu musimy wiedzieć na czym skupić się podczas ich tworzenia.

  • Treść humorystyczna powinna być chociaż nieznacznie związana z tematyką działalności.
  • Dobrze jest, gdy treść będzie bezpośrednio odwoływać się do firmy/ posiadać jej logo.
  • Treści powinny być udostępniane regularnie, dzięki czemu podtrzymuje się kontakt z klientem.

Do tworzenia tego typu treści najlepiej zatrudnić osobę zajmującą się tym zawodowo, dzięki czemu uzyskamy oczekiwany rezultat. Aby poprawnie zabrać się za budowanie marki takim sposobem, możemy go rozszerzyć o systemy lojalnościowe za korzystanie z naszych usług. Rzadko docenianą formą przyciągnięcia uwagi odbiorców są konkursy z nagrodami, które kosztują firmę relatywnie mało a przyciągają setki osób.

Na koniec

Tworzenie treści marketingowych i zyskiwanie klientów w social mediach to nie jest łatwe zadanie. Obecny napór treści z Internetu sprawia, że dotarcie do potencjalnego klienta jest trudne, jednak wciąż możliwe. Przygotowanie odpowiedniego planu marketingowego oraz długofalowe działania pozwolą na uzyskanie zainteresowania odbiorców.

Zostaw komentarz