Pionki ustawione w kręgi, obrazujące zasięg oddziaływania pionka, który stoi w centrum
Artykuły

Jaki był 2021, a jaki będzie 2022 w influencer marketingu?

 

Portal wirtualnemedia.pl w cyklu podsumowań roku 2021 oraz prognoz na rok bieżący, zaprezentował zbiór wypowiedzi osób z branży pt. “Co się wydarzyło w 2021 w influencer marketingu i co nas czeka w 2022”. Poniżej omawiamy najciekawsze i najważniejsze wydarzenia oraz przewidywania.

W ramach podsumowania wirtualnemedia.pl zadały ludziom z branży kilka pytań:

  1. Jakie było wydarzenie roku?
  2. Jakie były najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku?
  3. Jaki będzie najważniejszy trend na 2022?
  4. Co pandemia zmieniła w twojej branży w 2021 roku?
  5. Jakie są największe wyzwania na 2022 rok?

Kamil Bolek z LTTM jako jeden z najważniejszych trendów 2021/2022 w influencer marketingu wskazuje multiplatformowość. Kampanie prowadzone z pomocą influencerów przestały ograniczać się do jednej platformy – marki planują je albo z kilkoma influencerami na raz, albo z jednym, obsługującym kilka kanałów. Dzięki temu uzyskuje się dużo szersze dotarcie. Z kolei pandemia wymusiła na części firm przeniesienie się do digitalu, ponieważ musiały znaleźć sposób na dotarcie do klienta pracującego lub uczącego się zdalnie.

Z kolei Łukasz Skalik z Video Brothers jako wydarzenie roku wskazuje zainteresowanie się UOKiK pracą influencerów – konkretnie nieinformowaniem o zamieszczaniu treści sponsorowanych na ich kanałach. Na znaczenie kwestii początku normalizacji i regulacji rynku wskazywał też Kamil Bolek.

Skalik wskazuje na interesujący trend w reklamie video na Youtubie – rentowność AdSense jest już większa niż rentowność lokowania produktu. Przy czym osiągnięto to przy jednoczesnym spadku wyświetleń. Jest to pozytywny trend, ponieważ pozwoli markom kreować bardziej szczery przekaz, bez wikłania się w niebezpośrednie, zawoalowane formy marketingu. Jednocześnie na Youtubie widać mocne przetasowania wśród liderów oglądalności – ucierpiały stare gwiazdy, na ich miejsce trafiają nowe, do tego wielu artystów dotychczas działających tylko poza internetem, zaczyna romansować z YT, ponieważ pandemia utrudniła im zbieranie fanów na żywo.

Jednym z wyzwań na 2022 wskazywanych przez Skalika będzie opanowanie chaosu coraz większej liczby platform VOD i stremingu video. Z punktu widzenia użytkownika konieczność rejestrowania w wielu miejscach i przełączania się w celu obejrzenia często jednej produkcji jest dużym problemem.

Katarzyna Fabjaniak z Havas PR Warsaw uważa, że bardzo ważnym wydarzeniem były sukcesy wielkoskalowych kampanii influencerskich, tj. współpracy Maty z McDonald’sem oraz rekordowa sprzedaż lodów Koral firmowanych nazwą Ekipa. Jako istotną zmianę w branży Fabjaniak wskazuje wymuszenie przez klientów na markach większego zaangażowania w sprawy społeczne, m.in. jednoznacznego opowiadania się po stronie konkretnych wartości. To też może być największym wyzwaniem branży w 2022, ponieważ wybór wartości oznacza pojawianie się konfliktów na linii marka-klient.

Łukasz Kępiński z Tears of Joy jako najważniejszy trend influencer marketingu wskazuje rosnącą rolę mikroformatów. Z kolei Anita Serafin z Mindshare Poland podkreśla znaczenie coraz większej liczby produktów influencerskich, w tym coraz częściej wydawanych przez takie osoby książek. W 2022 na znaczeniu zyska trend rozliczania współpracy z influencerami na podstawie konkretnych efektów, co będzie możliwe dzięki wciąż rozwijającym się narzędziom analitycznym poszczególnych platform social media.

Marek Myślicki z GetHero jako najważniejsze wydarzenia wskazuje oszałamiający sukces lodów Ekipa oraz postępowanie UOKiK wobec influencerów. Wśród istotnych trendów wymienia rosnącą rolę lifestylową influencerów gamingowych. Dynamiczny rozwój rynku wymusza także na influencerach profesjonalizację ich działalności, co wiąże się np. z zatrudnianiem managerów czy specjalistów od PR.

Robert Sosnowski z REACHaBLOGGER prognozuje wzrost znaczenia TikToka i microcontentu. Karina Hertel z BrandLift wspomina case Barbary Kurdej-Szatan i konsekwencje wygłoszonej przez nią krytyki Straży Granicznej. Klaudia Jamróz z Labcon podkreśla wzrost znaczenia szczerości w marketingu opartym na influencerach, czemu sprzyjać będą także działania UOKiK.

Zostaw komentarz