Kim jest influencer?
Współczesny marketing nieustannie ulega przemianom ze względu na bardzo silny wpływ mediów społecznościowych. To właśnie na ich bazie powstał nowy rodzaj medialnych osób, których działanie może wpływać na opinię publiczną. Takie osoby określane są mianem influencerów i najczęściej są to blogerzy lub właściciele popularny kont na różnych kanałach społecznościowych. Wykorzystując zainteresowanie influencerem narodził się nowy rodzaj marketingu, oparty na jednej osoby – internetowym przywódca opinii.
Społeczność internetowa utożsamia się, wzoruje się i komunikuje się ze swoim ulubionym influencerem. To właśnie budowanie relacji z masowymi odbiorcami stanowi klucz do stworzenia własnej marki w internecie. Prowadzenie ciekawego kanału Youtubie czy poczytnego bloga lub chętnie odtwarzanego Snapchata to za dopiero początek w tworzeniu tytułu influencera. A mając możliwość rekomendowania swoim fanów określonych zachowań czy produktów – daje szanse na rozpoczęcie działalności reklamowej. Promowanie marki poprzez kanały influencerów cechuje naturalność i większa wiarygodność niż w przypadku tradycyjnych reklam w telewizji czy internecie, dlatego odbiorcy lepiej na nie reagują.
W polskich mediach przykładem influencera jest Julia Kuczyńska, czyli Maffashion, która od kilku lat zajmuje się prowadzeniem bloga modowego. Jej działalność została dostrzeżona przez branżowe magazyny z całego świata, dzięki czemu szybko stała się ekspertem w swojej dziedzinie. W krótkim czasie zgromadziła 800 tys. fanów na Instagramie, co jeszcze bardziej wzmocniło jej markę. Maffashion coraz częściej pojawia się w różnych kampaniach promocyjnych, gdyż społeczność internetowa liczy się z jej zdaniem. Kilka mionów odsłon stron sprawia, że reklama budowana za pomocą takiego kanału jest dużo skuteczniejsza, bo dopasowana jest do potrzeb określonej grupy. A gdy dokłada się do tego wsparcie internetowego idola – przekaz staje się bardzo autentyczny.
Influencer marketing jest powiązany z marketingiem rekomendacji, jednak najistotniejsze są tu wybory internetowych gwiazd, którymi stają się również eksperci z różnych dziedzin, m.in. aktorzy, politycy czy sportowcy. Ogromne grono odbiorców zgromadziła np. Ewa Chodakowska, instruktorka fitness, której konto na Facebooku lubi niemal 2 miliony osób. Taka baza stanowi cenną grupę odbiorców spersonalizowanych komunikatów reklamowych. Jednak warunkiem utrzymywania statusu influencera jest stała aktywności w mediach społecznościowych, aby cały czas budować i kreować własną markę poprzez kontakt z fanami. Co istotne, budowanie zasięgów w mediach społecznościowych wymaga zaangażowania i umiejętności dopasowania się do panujących trendów. Publikacja ciekawych treści, których aktualnie poszukują internauci pozwala niemal każdemu stać się popularnym influencer. Jeśli ma się pomysł na nową i potrzebną postać, to w krótkim czasie można stać się bardzo cennym na rynku reklamowym.