Wykorzystanie memów w marketingu

Marketerzy cały czas poszukują nowych sposobów na promocję swoich produktów. Standardowe wezwania do zakupu czy wychwalanie zalet produktu przeszły już do lamusa. Teraz, aby zainteresować klienta, trzeba przygotować nieszablonową kreację, która nie zginie w gąszczu reklam, które widzimy w internecie, mijamy na bilbordach czy słyszymy w radio.

Mem może być hasłem, ikoną, obrazkiem, melodią czy wynalazkiem, który poprzez powielanie (najczęściej w mediach społecznościowych), utrwala się w pamięci odbiorców. Memy rozprzestrzeniają się wirusowo, zazwyczaj niesione tylko popularnością wśród społeczności, bez dodatkowych nakładów finansowych na promocję.

Memy w marketingu – liczy się pomysł

Memy to niezwykle lubiany wśród odbiorców sposób komunikacji, bo dobrze im się kojarzy i wyzwala humorystyczne skojarzenia. Nie jest kreacją dosłowną, więc bardziej zapada w pamięci klientów niż standardowa reklama.

Jednak nietrudno wywołać niepożądane reakcje u klientów, jeśli nieodpowiednio dobierzemy albo stworzymy mema. Trzeba szczególnie uważać na takie działania w branżach, którym zależy na eksperckim wizerunku i merytorycznych treściach (np. finanse, przemysł farmaceutyczny czy usługi prawnicze). W najlepszym przypadku mem nie spełni po prostu swojego założenia i nie wywoła żadnych reakcji, a w najgorszym firma może zostać posądzona o rasizm czy seksizm. Wydaje się, że są to niepozorne obrazki czy filmiki, ale niosą za sobą dużą społeczną odpowiedzialność.

Jak stworzyć dobry mem dla swojego biznesu?

Aby więc wzbudzić w odbiorcach sympatię do marki poprzez memy, trzeba pamiętać o kilku zasadach podczas ich tworzenia lub adaptowania istniejących do swoich potrzeb.

  1. Aktualność – aby stworzyć dobry mem, trzeba reagować szybko. Memy zazwyczaj funkcjonują w popkulturze tylko kilka dni. Marki, które wykorzystują dany motyw najszybciej, zyskują najwięcej. Potem odbiorcy reagują już tylko obojętnie albo negatywnie na powtarzające się obrazki.
  2. Dostosowanie do odbiorców – ważne jest, aby publikować memy, które zrozumie grupa docelowa firmy. Swój marketing o takie obrazki powinny wzbogacić szczególnie firmy, które kierują swoje produkty i usługi do młodych osób – np. produkują ubrania, produkty żywnościowe, rekrutują pracowników. Właśnie dlatego nawet najlepsze memy, ale publikowane w mediach społecznościowych np. producenta ciśnieniomierzy, raczej nie spełnią swojego zadania.
  3. Trafność – jak pokazuje historia reklamy, wiele firm nie trafiło z memem, przez co stało się pośmiewiskiem. Dlatego kluczem do sukcesu tej formy marketingu jest rozumienie mema nie tylko przez jego twórcę, ale również przez większość odbiorców.
  4. Umiar – memy są chętnie oglądane i udostępniane przez klientów, o ile nie pojawiają się za często. Lepiej wrzucić jeden trafny obrazek niż kilka przygotowywanych na siłę.

Aby znaleźć inspirację do dobrych memów, warto śledzić tematyczne grupy na Facebooku. Bardzo często są tam udostępniane najlepsze kreacje, które warto podpatrzeć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *