Jakie mogą być cele działań marketingowych

Pojęcie marketingu, stosowane najczęściej w odniesieniu do różnorodnych zabiegów reklamowych, oznacza działania mające na celu identyfikację, pobudzanie i zaspokajanie oczekiwań potencjalnych konsumentów. O ile w przeszłości były one skoncentrowane na sprzedaży produktu bądź usługi i osiągnięciu dzięki temu określonego zysku firmy, o tyle obecnie skupiają się w głównej mierze na potrzebach klienta, stanowiącego najważniejszy element biznesu („bez klienta nie ma sprzedaży”) i zachęcaniu go do skorzystania z przedstawianej oferty.

W zależności od charakteru realizowanych działań, w szeroko rozumianej branży marketingowej funkcjonują różne podziały jego typów. Wśród nich można wyróżnić między innymi:

  • marketing internetowy, obejmujący działania wykorzystujące sieć internetową, np. reklama graficzna, SEO (pozycjonowanie stron), SEM (reklama w wyszukiwarkach internetowych), tzw. mailing (wysyłka maili i newsletterów reklamowych), social media marketing, wykorzystujący media społecznościowe do kontaktowania się z klientami, marketing przekazywany (referral marketing) – przekazywanie przez klientów informacji o produkcie (firmie) innym osobom, crowdsourcing marketing, wykorzystujący pomysły określonej społeczności internetowej do opracowania nowych rozwiązań;
  • mobile marketing – działania wykorzystujące urządzenia mobilne (komunikacja poprzez krótkie wiadomości tekstowe lub multimedialne, czyli sms i mms, komunikacja poprzez bluetooth, aplikacje mobilne, voice mailing, kody QR, wykorzystanie gier mobilnych, jako nośnika przekazu reklamowego);
  • outbound marketing – działania skierowane na zewnątrz, do osób będących potencjalnymi klientami (marketing bezpośredni, telemarketing, email marketing, marketing pocztowy, wykorzystujący formę tradycyjnego listu, domokrążctwo);
  • inbound marketing, polegający na zwiększeniu prawdopodobieństwa odnalezienia naszej oferty przez klienta i zachęcenie go do skontaktowania się z nami: pozycjonowanie stron, kampanie w mediach społecznościowych, content marketing, wykorzystujący raporty, analizy, artykuły branżowe i wyniki badań rynku, zachęcanie do kontaktowania się drogą telefoniczną, poprzez udostępnianie numeru telefonu (infolinia);
  • event marketing, polegający na promowaniu produktu lub marki poprzez organizację oraz uczestnictwo w różnego rodzaju wydarzeniach (organizacja imprez sportowych i rozrywkowych dla klientów, sponsorowanie wydarzeń organizowanych przez inne jednostki, wykład na konferencji branżowej, udział w targach reklamowych);
  • brand marketing (marketing produktowy) – promowanie produktu bądź marki poprzez podejmowania określonych działań, tj. wdrażanie nowych produktów na rynek (new product development), testowanie skuteczności poszczególnych form marketingowych, odświeżenie lub zmiana wizerunku produktu (rebranding), konkursy adresowane do klientów, marketing lojalnościowy itd.,;
  • public relations – kształtowanie wizerunku marki, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz: określona prezentacja marki w mediach, wydawanie komunikatów prasowych i oświadczeń, udzielanie wywiadów, udział znanych twarzy w promowaniu marki, czarny pr, komunikacja wewnętrzna.

Niezależnie jednak od przyjętego rodzaju działań, każda strategia marketingowa powinna uwzględniać cztery podstawowe elementy:

1) cena – ustalona w taki sposób była akceptowana przez klienta oraz przynosiła założony zysk przedsiębiorstwa,

2) produkt – obiekt oferty rynkowej w postaci dobra materialnego usługi lub koncepcji,

3) dystrybucja – wszelkie czynności związane z udostępnianiem danego produktu (usługi),

4) promocja – oddziaływanie na konsumentów danego typu produktów (usług), poprzez przekazywanie informacji na ich temat, w celu ukształtowania ściśle określonego zapotrzebowania (promocja sprzedaży, reklama, sprzedaż osobista, public relations – dbałość o wizerunek marki).

Podejmowanie określonych oraz zróżnicowanych działań marketingowych zdeterminowane jest dużą konkurencją na rynku. Opracowując konkretną strategię marketingową konieczne jest określenie celów, jakie chcemy osiągnąć. Ogólne ukierunkowanie na potrzeby klienta i wymagania rynku stanowi punkt wyjściowy do realizacji kolejnych, bardziej szczegółowych, takich jak kreowanie nowych potrzeb klientów dotychczasowych, pozyskanie i utrzymanie nowych konsumentów oraz dbanie o dobry wizerunek firmy, między innymi poprzez budowanie dobrych relacji z klientami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *