palec wciskający ikonę z sylwetką osoby
Artykuły

Rola mediów społecznościowych w marketingu

Media społecznościowe z dużym pędem wdzierają się do coraz różniejszych dziedzin naszego życia, toteż grzechem z marketingowego punktu widzenia, było by tego potencjału nie wykorzystać. O uwagę swoich stałych i potencjalnych klientów poprzez wykorzystanie właśnie tego rodzaju mediów walczy coraz więcej firm z rożnych branż, ponieważ stały się one najłatwiejszym i najtańszym sposobem wypromowania swojej marki wśród osób, które posiadają dostęp do internetu.

Social Media Marketing opiera się na wykorzystaniu zaangażowaniu klienta na portalach społecznościowych, a głównym jego celem nie jest sprzedaż produktu, a budowanie marki. Strategie marketingowe powstają w taki sposób, aby zwrócić uwagę klienta, który dodatkowo podzieli się pozyskanymi informacjami ze swoimi znajomymi. Taki rodzaj rozpowszechniania treści wpływa ponadto na zwiększone zaufanie do danej firmy, gdyż nowi klienci dowiadują się o niej od osób, które znają, i którym ufają.

Wybór konkretnego medium służyć może konkretnemu celowi, gdyż różnią się one między sobą m.in. sposobem wyświetlania treści, zasięgiem czy rodzajem odbiorców. Według kryterium celu można więc wyróżnić następujące serwisy:

  • Facebook, który umożliwia firmie np. stworzenie fanpage`u marki bądź samej firmy i zarządzenie nim. Ponadto pozwala na zamieszczanie na nim zdjęć, opisów i komentarzy, co wpływa na aktywizację fanów marki, a tym samym budowanie jej jakości i generowanie dużego ruchu na stronie. Zwiększenie zaangażowania użytkowników możliwe jest dzięki stosowaniu różnego rodzaju aplikacji. Do obserwacji Facebooka służą specjalne narzędzia, dzięki którym można śledzić popularności konkretnych fraz. Liczba użytkowników serwisu już w 2012 roku przekroczyła miliard, więc obecnie Facebook jest uważany za najpotężniejszy internetowy kanał komunikacji, co otwiera przed specjalistami od marketingu nieograniczone możliwości.
  • Twitter, jest narzędziem, które również umożliwia szybką komunikację, jednak treści na nim umieszczane nie mogą przekraczać 160 znaków, więc stosować go należy do umieszczania informacji krótkich, treściwych, tzw. newsów. Jest portalem bardziej dynamicznym, dlatego też wymaga większego zaangażowania ze strony firmy, która używa go w celach marketingowych.
  • YouTube, skupiający w swych zasobach różnego rodzaju video. Umieszczane na nim filmy mogą mieć postać albo reklamową, albo wirusową. Ta pierwsza jest po prostu krótkim filmem reklamowym, który musi być na tyle ciekawy i intrygujący, by widz który ma pełną kontrolę nad tym co ogląda, zatrzymał się przy nim na dłużej. Filmy wirusowe natomiast są zawoalowaną formą reklamy, zaczynają od rozbawienia lub w inny sposób zaciekawienia użytkownika, a dopiero w następnym ruchu wprowadzają elementy promocji marki lub produktu. Ten typ marketingu nadaje się do reklamowania produktów, które posiadają szczególne właściwości bądź cechy, które warto zaprezentować zamiast posłużyć się suchym opisem.
  • Blog, którego można prowadzić np. w postaci bloga markowego, i umieszczać na nim treści ściśle z daną marką związane, tj. zdjęcia, komentarze czy specjalistyczne artykuły. Ten rodzaj witryn wykorzystywany jest także do przeprowadzania badań produktów, które firmy rozsyłają do blogerów, by Ci następnie umieścili na blogu swoją opinię o produkcie. Jednak w tym wypadku należy liczyć się z możliwością uzyskania opinii negatywnej, ale jeśli marka zostanie odebrana pozytywnie, na jej wizerunek bardzo duży wpływ będzie miało zdanie osoby, która przetestowała produkt bezpośrednio na sobie.
  • Instagram, umożliwia promowanie marki za pomocą zdjęć lub krótkich filmów video, w tym za pomocą glokalizacji, czyli promowania konkretnych miejsc i wydarzeń. Wymaga jednak dużej kreatywności ze strony prowadzącego dane konto, ponieważ z uwagi na wielość materiałów, standardowe reklamowe zdjęcia mogą pozostać niezauważone.

Media społecznościowe, w przeciwieństwie do tradycyjnych środków marketingowych jak mailing, banery, reklamy kontekstowe, odnoszą większy skutek wszędzie tam, gdzie firmie zależy na kooperacji z użytkownikami, czyli klientami. Dzięki tworzeniu bliższych relacji, a także dzięki narzędziom pozwalającym na śledzenie reakcji, możliwe jest bieżące reagowanie na panujące nastroje.

Z drugiej jednak strony tak duży udział użytkowników w strategiach marketingowych, z których każdy posiada subiektywną opinię na temat produktu czy marki, skutkować może kryzysem wizerunkowym w przypadku nieudolnego prowadzenia kampanii. Jest więc bardzo delikatną kwestią sposób formułowania treści, by żadna grupa potencjalnych odbiorców nie poczuła się urażona. Ponadto bezpośrednim celem takiego rodzaju marketingu nie jest sprzedaż, dlatego firmy, które liczą na nagłe zwiększenie wskaźników sprzedażowych powinny pomyśleć o innych rodzajach promocji. Social media pomagają bowiem w budowaniu relacji długotrwałych, co oczywiście również ostatecznie przełoży się na sprzedaż, jednak będzie ona rozłożona w czasie i nie tak gwałtowna.

Zostaw komentarz