Evangelist marketing

Evangelist marketing jest rozwiniętą formą buzz marketingu, który polega na stymulowaniu swoich klientów do polecania produktów i usług innym, potencjalnym klientom. Towarzyszy temu stwarzanie warunków i pretekstów do tego, by o danych usługach i produktach rozmawiać. Jak się można domyślać, evangelist marketing znajduje się szczebel wyżej niż buzz marketing. Oznacza kreowanie u klienta mocnego zachwytu i bezgranicznego zaufania do produktu. Jest to tak silne przekonanie, że ów klient nie tylko poleca dany produkt, ale wręcz przekonuje innych do skorzystania z niego. Ewangelia to słowo kojarzone przede wszystkim z Biblią i apostołami. Oznacza w dosłownym tłumaczeniu dobrą nowinę. Ewangelista jest więc osobą, która niesie innym dobrą nowinę. Użycie takiego słownictwa w nazwie techniki marketingowej jest kontrowersyjne, ale w tym przypadku bardzo trafne.

Ewangelista marki – jak powołać go do życia

Ewangelistów marki nie można pozyskać w przeciągu kilku dni. Proces ich zdobywania to długotrwała i regularna praca, a także odpowiednie decyzje marketingowe na poziomie komunikacji z klientem. Po pierwsze klienta trzeba zaangażować w działanie firmy, w to jakie produkty sprzedaje, jak one wyglądają. Klient powinien mieć na to duży wpływ. Przyszły ewangelista musi wiedzieć jak najwięcej na temat produktu, którego zalety i potrzebę posiadania będzie kiedyś głosił. Ponadto informacje podawane w odpowiedniej formie to świetne podłoże do dyskusji i budowania wizerunku produktu. Kolejnym krokiem jest umieszczenie swojego produktu bądź usługi w jakimś kontekście ideologicznym, który wiązałby go z wyższymi wartościami, nadawał emocjonalny charakter. Na przykład sportowe buty będą wiązać się z uprawianiem sportu, a więc po części prowadzeniem zdrowego świadomego trybu życia, zdobywaniem celów, które wymagają wysiłku.

Siła evangelist marketingu

Coraz więcej firm interesuje budowanie takiej formy promocji marki z kilku powodów. Ewangelista zapewnia darmową promocję, która jest skuteczniejsza od tradycyjnych metod promowania produktu, bo jest szczera i naturalna. Wiele konsumentów określonej usługi nie zdecydowałoby się na zakup, gdyby nie to, że kolega lub koleżanka zarekomendowała usługi. Reklama tradycyjna, np. w postaci bilboardu jest potrzebna, ale nie będzie traktowana jako rzetelne źródło informacji i nie zadecyduje o ostatecznej decyzji rozważnego konsumenta. Głosiciel marki nie reklamuje, bo taka jest jego rola lub mu ktoś za to zapłacił, ale dlatego, że naprawdę wierzy w to, że dany produkt jest świetny. Evangelist marketing ma możliwość szybkiego rozprzestrzeniania się pośród kolejnych i następnych klientów. Czasami bycie ewangelistą marki, jest po prostu modne. Może wpisywać się w określony trend, stylistykę, a nawet ideologię. Jest podłożem do tworzenia wspólnot. Z powodu potencjału rozprzestrzeniania się evangelist marketing zalicza się do wirusowych metod promocji. Każdy przedsiębiorca, który poważnie myśli o promocji i utrwalaniu świadomości swojej marki u konsumentów, powinien zadbać o to, by mieć swoich własnych ewangelistów marki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *