Grafika 2D - kobieta przed komputerem otoczona ikonami (zapisane kartki, okna wideo)
Artykuły

Na czym polega recykling treści w content marketingu?

Recykling treści to jedna z najczęściej stosowanych strategii w ramach content marketingu. Nie tylko pozwala umocnić pozycję strony, ale też dostarczyć wartościowego contentu nowym użytkownikom, bazując na dotychczasowym zasobie artykułów. Dobrze prowadzony recykling treści redukuje więc już i tak atrakcyjnie nieduże koszty marketingu treści, a do tego pozwala wzmocnić i utrwalić osiągane za jego pomocą efekty.

Czym jest content marketing?

Zacznijmy od tego czym jest content marketing. To marketing treści, czyli działania mające na celu pozyskiwanie nowych użytkowników oraz klientów prowadzone za pomocą copywriterów, grafików, twórców video oraz audio. Od tradycyjnego marketingu różni się to tym, że są to działania reklamowe typu inbound (marketing przychodzący), czyli użytkownik sam nas wyszukuje i sam do nas trafia, ponieważ oferujemy treść, które odpowiada na jego pytanie, rozwiązuje jego problem lub dostarcza poszukiwanego przez niego typu rozrywki.

Czym jest recykling treści?

Dysponując już definicją content marketingu, przejdźmy do recyklingu treści. Po jakimś czasie regularnego prowadzenia takich działań marketingowych nazbiera ci się bardzo duże repozytorium treści. Część z nich straciła aktualność, ponieważ zawarte w nich informacje już nie odzwierciedlają stanu faktycznego (np. nastąpiły zmiany cen, zmiany w prawie lub zmiany technologii), część z kolei nadal jest aktualna, jednak zniknęła gdzieś w archiwalnych odmętach bloga lub innego kanału, jakim się posługujesz do dystrybucji treści.

Recykling pozwala ponownie wykorzystać te treści, dać im drugie życie i za ich pomocą pozyskać kolejnych użytkowników lub utrwalić więź z nimi. Jest to więc trafnie dobrana nazwa, ponieważ dokładnie na tym samym polega recykling w gospodarowaniu odpadami – bierzemy coś, co już stało się bezużyteczne, i przerabiamy to tak, aby ponownie miało wartość użytkową.

Główne typy recyklingu treści

Do ożywiania starych treści można podejść na kilka różnych sposobów, a ich wybór jest zależny i od specyfiki starego materiału, i od efektu, jaki chcemy osiągnąć.

Aktualizacja. To podstawowy typ recyklingu. Bardzo dużo artykułów po jakimś czasie traci swoją aktualność, ponieważ zawarte w nich informacje robią się przestarzałe. W wielu przypadkach trzon artykułu będzie nadal ważny i sensowne, jednak zmienić trzeba tylko szczegółowe dane. Jako przykład weźmy publikację “To musisz wiedzieć, gdy chcesz zbudować dom”. Taki tekst będzie na pewno zawierał sprawy związane z obowiązującymi przepisami, jak też chociaż szacunkowe wyceny. Do tego dojść może wiedza na temat technologii oraz materiałów. Nie trudno zauważyć, że każda z tych rzeczy ulega zmianom w czasie i po takich zmianach warto zaktualizować nasz artykuł, opublikować go z nową datą oraz przeprowadzić jego redystrybucję w naszych kanałach, takich jak social media czy mailing.

Modyfikacja. Może być też tak, iż artykuł porusza nadal aktualną kwestię, jednak opisuje ją w już nieaktualny sposób. Jeśli generował ruch lub nadal generuje, warto go zmodyfikować tak, aby pasował do bieżącej wiedzy. Tutaj posłużymy się przykładem artykułu pod tytułem “Najważniejsze kanały marketingu internetowego”. Powiedzmy, że powstał on w 2010 i główny nacisk położony jest w nim na nieodpłatne formy zdobywania ruchu na Facebooku. Jednak teraz coraz więcej robi się w ramach form płatnych, do tego na scenie są nowe platformy, takie jak chociażby TikTok. Artykuł ten wymaga więc modyfikacji, aby móc nadal rozwiązywać problem czytelnika.

Kompilacja. Czasami zdarza się tak, iż po czasie uznasz, że dwa lub więcej starych artykułów poruszają daną tematykę zbyt fragmentarycznie. W takiej sytuacji możesz je połączyć w jedną, większą całość, dającą czytelnikowi komplet informacji. Ciekawym wariantem kompilacji w ramach recyklingu treści jest tworzenie dużych poradników, np. w formie pdf-ów, na podstawie własnych starych artykułów. Oczywiście należy je zmodyfikować, tak aby nie powielać treści, jednak wymaga to dużo mniejszego nakładu pracy niż pisanie wszystkiego od zera.

Najważniejsza zasada w recyklingu treści to unikanie duplikowania contentu. Pamiętaj, że nie chodzi o to, aby powielać stary artykuł, ale aby zmodyfikować go, zaktualizować, sprawić, iż znowu będzie na bieżąco.

Zostaw komentarz