Neuromarketing

Neuromarketing to nowoczesne podejście do tworzenia strategii i technik marketingowych, opartych na badaniach psychofizjologicznych.

W celu ich stworzenia stosuje się rozmaite badania, których celem jest sprawdzenie zachowań ludzi i znalezienie bodźców marketingowych, powodujących określone zachowania. Najprościej rzecz ujmując są to działania prowadzone w celu poznania reakcji ludzi, sposobu ich myślenia oraz czynników, które wpływają na ich decyzje. Przy czym badania dotyczą reakcji mózgu na różne stymulatory.

Dzięki neuromarketingowi dostarcza się istotnych danych i informacji do tradycyjnych badań marketingowych. Ponadto wykorzystuje się rozmaite techniki pobudzające reakcje neurologiczne, które mają wywołać określony skutek, np. zakup danego produktu.

Badania reakcji neurologicznych pozwalają na uzyskanie wiarygodnych informacjach, nie są one obarczone marginesem błędu jak badania klasyczne, w których uczestnik badania może udzielić odpowiedzi niezgodnej z prawdą. Do technik badawczych stosowanych w neuromarketing zalicza się:

  • eye tracking,
  • elektromiografię,
  • elektroencefalografię,
  • funkcjonalny magnetyczny rezonans jądrowy,
  • neuroobrazowanie,
  • chronometrię kognitywną.

Prekursorami w stosowaniu tych technik dla celów marketingowych byli globalni giganci, tacy jak Coca-Cola, Procter & Gamble, Kodak, General Motors, czy Nestle.
Skuteczność Neuromarketing wynika z twardych danych, jakich dostarczają badania. Pozwala to na stworzenie skutecznych strategii marketingowych, które wywoływać będą określone reakcje.

Martin Lindstrom, autor bestsellerowej książki „Buyology: Truth and Lies About Why We Buy”, specjalista od neuromarketingu wskazuje: Neuromarketing sprawia, że pozornie nieuchwytny, nienamacalny feedback ze strony konsumenta, jak choćby mrugnięcie okiem, czy podniesienie kącika ust staje się w pełni materialną i przydatną informacją dla marek, które chcą zarówno rozwinąć, jak i stworzyć nowe produkty.

Za pomocą badań można uzyskać informacje, które nie są dostrzegane na pierwszy rzut oka, np. mimowolny uśmiech, mrugnięcie, czy przyspieszony puls, spowodowane konkretnymi bodźcami. Dzięki temu firmy wiedzą, jakie techniki marketingowe mogą stosować, aby wywołać w klientach pozytywne reakcje. Konsumenci najczęściej nie mają świadomości, że reklama to jeden wielki spektakl bodźców, który ma pobudzić określone obszary w ich mózgach.

Wśród technik używanych w neromarketingu wymienić można:

  • stosowanie określonych barw, kojarzących się z logo danej marki, ale również powodujących pozytywne emocje, np. uczucie ciepła, optymizmu, albo kolorów powodujących szybsze podejmowanie decyzji,
  • grafiki, które nie przypadkiem umieszcza się obok produktów, które firma chce sprzedać, albo obok treści mających przykuć uwagę, np. informacji o promocji; najczęściej wybierane są zdjęcia zwierząt lub uśmiechniętych osób, które nastrajają konsumenta pozytywnie, wywołując uczucie sympatii,
  • odpowiednia czcionka, taka rzucająca się w oczy szybciej zapadnie w pamięć i może wywołać podświadomie reakcję do działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *