Koordynacja działań w różnych kanałach social media

Marketing w mediach społecznościowych bardzo zyskał na znaczeniu. Jednocześnie temat ten niezwykle się rozrósł, chociażby ze względu na to, że świat social media nie kończy się już na Facebooku. Raczej na nim się rozpoczyna, a każda firma poważnie myśląca o łapaniu klientów za pomocą mediów społecznościowych, powinna skierować swoje wysiłki także na inne platformy, chociażby na Instagrama.

Działania w mediach społecznościowych powinny być wpisane w szerszą strategię marketingową firmy. Social media to jedno z narzędzi i nawet jeśli jest podstawowym narzędziem dla twojego biznesu, nadrzędna ma być ogólna strategia, wyznaczająca cele i sposoby ich realizacji.

W ten sposób zwracamy już uwagę na to, że działania powinny być przemyślane i zaplanowane. Jest to także metoda podchodzenia do komunikacji w social media. Podstawą jest tu analityka i wnioski wyciągane z danych o ruchu w internecie. Bardzo dobrym pomysłem jest poprzedzenie stworzenia strategii marketingowej skorzystaniem z narzędzia do monitoringu internetu. Dzięki niemu dowiemy się, gdzie są aktywni nasi klienci, co i w jakim kontekście o nas piszą. Zaś jeżeli dopiero wkraczamy na rynek, swój plan możemy oprzeć o analizę konkurencji.

Dysponując danymi analitycznymi oraz wiedzą o swojej branży, możemy ustalić, na jakich kanałach social media warto prowadzić działania. Facebook to podstawa i tu powinien być chyba każdy, co wynika z liczby użytkowników tej platformy. Dokładanie kolejnych kanałów ma odbywać się zgodnie z poniższymi zasadami:

  • na danym kanale aktywni są ludzie o profilu zgodnym z naszym potencjalnym klientem (czyli np. średnia wieku, płeć, zainteresowania)
  • jesteśmy w stanie obsłużyć dany kanał.

Drugi punkt dotyczy nie tylko możliwości technicznych (czy mamy np. kogoś, kto obsłuży video na YouTube), ale też tzw. mocy przerobowych. Bardzo łatwo jest dorzucać kolejne kanały do planu marketingowego, jednak później może pojawić się problem z ich utrzymaniem. Na każdy kanał trzeba dostarczać treści, najlepiej unikatowe (powielanie treści nie jest dobrym pomysłem), co oznacza duże nakłady pracy. Dlatego należy wybrać te kanały, które dla naszej firmy mają największy potencjał i na nich się skupić.

Jeśli chodzi o koordynowanie działań w różnych social media, to można z grubsza przyjąć, że poszczególne platformy mają następującą charakterystykę oddziaływania i funkcji treści:

  • Facebook – funkcja informacyjna, ew. rozrywkowa, może być niezbyt formalna,
  • Instagram i Pinterest – inspirowanie, dawanie impulsów do własnych poszukiwań,
  • Twitter, LinkedIn – komunikacja profesjonalna, poważna, merytoryczna, w przypadku Twittera – ważny jest aspekt bycia na bieżąco, wykorzystywania chwili,
  • YouTube – treści video są coraz popularniejsze, więc jest to ważne miejsce w sieci, szczególnie dla firm, które chcą się dzielić wiedzą, np. tutorialami dotyczącymi ich produktów,
  • email – to najstarszy kanał, ale niezwykle istotny, w całym układzie odgrywa rolę najbardziej merytorycznego, można nim dystrybuować duże treści, np. artykuły publikowane na blogu.

Dysponując powyższą rozpiską w miarę łatwo można rozplanować swoje działania w różnych kanałach social media, tak aby wykorzystać ich potencjał oraz na każdym z nich publikować takie treści, które znajdą odzew. Koordynacja działań zazwyczaj będzie polegała na wzajemnym wzmacnianiu kanałów, np. odsyłaniu z krótkich treści do bardziej rozbudowanych lub bezpośrednio do produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *