grafika komputerowa przedstawiająca klientów w cyfrowym, wirtualnym otoczeniu
Artykuły

Rabaty jako narzędzie marketingowe – jak stosować?

Rabaty, kody promocyjne i wyprzedaże są prawdopodobnie najchętniej stosowanym narzędziem marketingowym w XXI wieku. Trend ten obecny jest zarówno w sklepach stacjonarnych, butikach, w sektorze usług, a także online. Samo zastosowanie promocji nie zawsze jest jednak skuteczne. Należy robić to w sposób umiejętny i odpowiedzialny. Jeśli chcesz wiedzieć jak w profesjonalny sposób podejść do tematu wdrażania rabatów przeczytaj poniższy tekst.

Obierz cel i sposób promocji

Zanim przejdziemy do wprowadzania rabatów, rozsądnie byłoby zdefiniować marketingowe cele i sposób w jaki zostaną one wprowadzone. Za najbardziej typowe cele uznaje się pozyskanie większej liczby klientów, stworzenie adekwatnej konkurencji czy nakłonienie do zakupu produktu w większej ilości. W sektorze usług celem może być pozyskanie nowego leada, nakłonienie do skorzystania z usługi po raz drugi (remarketing) czy zwiększona sprzedaż w określonym sezonie.

Rabaty wbrew obiegowej opinii to nie tylko obniżka ceny. Coraz częściej przyjmują one formę próbek, kuponów, dodatkowych darmowych produktów (np. 3 za cenę 2), zaproszeń na wydarzenia branżowe czy ofert próbnych.

Jakie rabaty i gdzie wprowadzać?

Samo wprowadzenie rabatów nie gwarantuje zwiększenia liczby potencjalnych nabywców. Dzisiejsi klienci – szczególnie w bardziej wrażliwych branżach – mają większą świadomość na temat tego jak faktycznie działają obniżki. Gdy wprowadzamy sezonową promocję dobrym pomysłem jest dostarczenie dowodu na to, że rabat jest realny. Pomóc mogą w tym porównywarki cenowe i newslettery. Przykładowo osoba przeglądająca ofertę przed wprowadzeniem rabatów po zarejestrowaniu się do newslettera po jakimś czasie otrzyma informację o obniżce ceny. Swoje słowa warto poprzeć faktami i porównaniami cen u konkurencji właśnie w porównywarkach cenowych.

Każdy z nas wie, że obniżki rzędu 10 – 20 procent rzadko kiedy są motywacją do zrobienia zakupów. Lepszym pomysłem jest zaoferowanie kuponów rabatowych i bonów również w formie papierowej obniżających całkowitą wartość zakupów lub produktów z wybranej kolekcji.

Wręczenie próbek sprawdza się w momencie, gdy w naszej ofercie znajdzie się wyjątkowo jakościowy produkt, którego małą ilością możemy podzielić się z potencjalnymi nabywcami pełnej jego wersji. W e-commerce zrobimy to dołączając do paczki dodatkowe akcesorium lub oferując wersję trial danego oprogramowania. Sprzedawcy detaliczni mogą np. dać próbkę kosmetyku za przeprowadzenie krótkiej ankiety z wyrażeniem zgody marketingowej. Osoby oferujące usługi np. konsultacje, masaże czy kursy mogą zachęcać do skorzystania przez demonstrację – 20-minutową konsultację, 5-minutowy masaż lub przykładowe nagranie z kursu.

Sprzedając produkt wyprodukowany własnoręcznie np. kurs, serwis czy specjalistyczną książkę warto w wybranym medium reklamowym przedstawić korzyści i jeśli to możliwe – porównanie do oferty konkurencji z uwzględnieniem obecnie obniżonej ceny. Dobrym sposobem promocji innowacyjnego rozwiązania są eventy, na których poprzez prezentację możemy trafić do dużej rzeszy odbiorców. Dodatkowy networking w trakcie wydarzenia umożliwia nawiązanie owocnej współpracy.

Zostaw komentarz