grafika 3D - sylwetki ludzi połączone liniami, jedna postać w kolorze czerwonym umieszczona centralnie
Artykuły

Najważniejsze kanały social media marketingu

Według badań z 2013 roku, z mediów społecznościowych korzysta 63% Polaków. Jak do nich dotrzeć? Które kanały są najskuteczniejsze na polskim rynku? O których warto pomyśleć w kontekście planowanych działań? O tym poniżej.

Rozpoczynając promocję w zakresie social media marketingu, warto pamiętać, że każdy z kanałów społecznościowych oferuje odmienne, unikalne możliwości komunikacyjne. Dlatego też powielanie tych samym treści w różnych kanałach nie przyczyni się do zbudowania pozytywnego wizerunku firmy. Zamiast tracić energię na mnożenie nieprzemyślanych kont we wszystkich możliwych serwisach społecznościowych, wykorzystajmy ją na rozpoznanie specyfiki każdego z interesujących nas kanałów i opracowanie najskuteczniejszej dla niego strategii marketingowej.

Facebook

Miejsce pierwsze – bez zaskoczeń. Przez najbliższych kilka lat nikt i nic nie zdoła zagrozić Facebookowi.

Podobno każda szanujące się przedsięwzięcie powinno mieć swoją Facebookową reprezentację. Jest w tym być może trochę racji, jednak utworzenie profilu samo w sobie nie przyciągnie do nas klientów. Jak efektywnie wykorzystać budżet? O czym warto pamiętać, prowadząc działania marketingowe na Facebooku?

  1. Zasięg to nie wszystko. Promując wybrane przez nas posty, powinniśmy dążyć nie tylko do zwiększenia zasięgu, ale także do maksymalizacji współczynników klikalności, zaangażowania i interaktywności.
  2. Wykupując reklamy na Facebooku, pamiętajmy o prawidłowym targetowaniu grup reklam. Precyzyjnie określajmy naszych odbiorców w oparciu o proponowane przez Facebook kategorie. Dopasowujmy porę (dni tygodnia, godziny) wyświetlania komunikatów reklamowych w oparciu o wiedzę dotyczącą największej aktywności naszego targetu.
  3. Nie bójmy się tagować! Tagując inne profile, nasz post wyświetlony zostanie nie tylko naszym fanom, ale także osobom obserwującym otagowany przez nas fan page.
  4. Bądźmy aktywni w grupach. Oczywiście nie chodzi tu o zaśmiecanie grup, zrzeszających użytkowników zainteresowanych danym tematem, nachalnymi treściami reklamowymi, ale o budowanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie za pośrednictwem branżowych grup.

Grupy sprawdzają się zarówno w budowaniu relacji konsument-marka, jak i w procesach typu B2B.

Twitter

Szlaki dla Twittera przetarł w Polsce serwis mikroblogowy Blip. Obecnie szacuje się, że z amerykańskiego portalu korzystają około 3 mln Polaków, głównie w przedziale wiekowym 15-34 (choć nie brak w nim także użytkowników młodszych i starszych). Znaczący odsetek użytkowników stanowią jednak tak zwani Silent Birds, czyli osoby, które nie publikują na swoich profilach, a jedynie przeglądają udostępniane treści. Wśród aktywnych użytkowników przeważają politycy, a przedsięwzięcia komercyjne na polskim rynku, zdają się nie zauważać potencjału, jaki drzemie w serwisach mikroblogowych.

Dzięki ogromnej responsywności, Twitter stanowi doskonały sposób komunikacji z klientem oraz jego kompleksowej obsługi.

Należy też pamiętać, że mimo stosunkowo niskiej popularności, Twitter jest niemal tak samo opiniotwórczy jak Facebook.

Na uwagę zasługuje z pewnością najnowszy pomysł, będący owocem współpracy Twittera z serwisem The Weather Company, czyli dostosowywanie reklam do warunków atmosferycznych. Dzięki nowej funkcji, w swojej strategii reklamowej uwzględnić będziemy mogli czynniki pogodowe: temperaturę, opady, siłę wiatru, wilgotność powietrza, etc.

Instagram

Instagram jest serwisem, którego użytkownikami są przede wszystkim kobiety. Działania marketingowe prowadzone na Instagramie skierowane są głównie na maksymalizację zaangażowania odbiorców i budowanie trwałych relacji z fanami. Ważne jest więc regularne, częste uzupełnianie profilu o nowe treści: krótkie wypowiedzi czy zdjęcia, mające na celu budowanie spójnego wizerunku marki. Sprawdzają się tu konkursy i wszelkie akcje, oparte na interaktywności.

Instagram pozwala też na publikację 15-sekundowych filmików, które mogą zostać z powodzeniem zastosowane w kampaniach viralowych.

YouTube

Ten najpopularniejszy na świecie serwis treściowy skutecznie przyciąga uwagę użytkowników i generuje bardzo duży poziom zaangażowania. Powiązanie kanału na YouTube z kontami w serwisach takich jak Facebook czy Twitter, może przynieść bardzo zadowalające rezultaty. Chcąc aktywnie promować swoją działalność za pośrednictwem serwisu YouTube, używajmy przemyślanych słów kluczowych, stwórzmy wartościowy, interesujący kanał, który będzie miał szansę przyciągnąć uwagę na dłużej niż jeden materiał wideo, a może nawet stać się bezpośrednim celem wizyt internautów.

YouTube przyczynia się do budowania trwałej, pozytywnej relacji między firmą a potencjalnymi klientami czy partnerami biznesowymi. Stanowi też doskonałe narzędzie do promocji treści pomyślanych jako elementy działań marketingu wirusowego.

GoldenLine

GoldenLine, w przeciwieństwie do Facebooka, Twittera i Instagrama, przyciąga starszych użytkowników sieci. Nic dziwnego. W końcu ten polski odpowiednik LinkedIn zrzesza profesjonalistów ze wszystkich branż.

GoldenLine jest skutecznym narzędziem do prowadzenia marketingu B2B – pozwala na tworzenie ogólnodostępnych bądź ekskluzywnych grup dyskusyjnych, ułatwia promocję wydarzeń branżowych, oferuje szerokie możliwości targetowania odbiorców treści reklamowych. Gdy odbiorcami, przygotowywanej przez nas kampanii, są profesjonaliści ze ściśle określonej dyscypliny (lub dyscyplin), zajmujący określone stanowiska, działający na określonym terenie, etc., GoldenLine nie ma sobie równych.

Kanały dobrze rokujące na przyszłość

Pinterest

Pinterest to ciężki orzech do zgryzienia. Jego potencjał marketingowy jest ogromny, ale w Polsce serwis ten jeszcze nie do końca się przyjął. Przyczyną są być może trudności, jakich nastręcza produkowanie wartościowej, unikalnej treści obrazkowej. Przymierzając się do wykorzystania Pinteresta w celach marketingowych, pamiętajmy, że:

  1. Użytkownikami serwisu są głównie kobiety.
  2. Regularne dodawanie pinezek, obserwowanie tablic innych użytkowników oraz opatrywanie treści hashtagami zwiększa naszą widoczność.
  3. Warto tworzyć tablice tematyczne, dotyczące nie tylko naszej firmy (treści oficjalnych i „od kuchni”), ale także obrazki bez ścisłego związku z naszą marką.

W ciągu najbliższych kilku lat okaże się czy na naszym rynku Pinterest pozostanie tylko tym „dobrze zapowiadającym się” kanałem social media marketingu czy, podobnie jak Twitter, rozwinie w końcu skrzydła.

Snapchat

Największy odsetek użytkowników Snapchata stanowią Amerykanie. Serwis jest jednak dość młody, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że w niedługiej perspektywie czasu przekonają się do niego także polscy konsumenci. Co więcej, jak dotychczas, ani jedna kampania reklamowa, przygotowywana na rynek polski, nie uwzględniła Snapchata w swojej strategii.

Snapchat działa doskonale jako narzędzie do udostępniania ekskluzywnych, spersonalizowanych treści. Sprawdzi się on także w kampaniach uwzględniających nagradzanie aktywnych użytkowników, generowanie rabatów, kodów promocyjnych, etc. Może więc warto mu się poprzyglądać, poczekać na odpowiedni moment i wyprzedzić konkurencję.

Zostaw komentarz