Mężczyzna w okularach, siedzacy przed laptopem. Skupiony lub zmartwiony
Artykuły

Główne zagrożenia w komunikacji firm w roku 2021

Skutki epidemii i związane z nim spowolnienie gospodarki to niejedyny problem, z jakim zmierzyć będą musieli się przedsiębiorcy w 2021 roku. Jak wynika z badań przedstawicieli ds. komunikacji z organizacji sektora prywatnego i publicznego, wyzwaniem mogą okazać się kryzysy wizerunkowe.

Potrzeba szkoleń z komunikacji kryzysowej

O problemach związanych z komunikacją informuje Kryzysometr, czyli badanie szacujące możliwość wystąpienie kryzysów wizerunkowych.

Powstaje na bazie ocen specjalistów ds. komunikacji, którzy określają prawdopodobieństwo wystąpienia kryzysu w swoich firmach. W tym roku wyniki okazały się niepokojące – badani ocenili, że w ich firmach istnieje ryzyko wystąpienia kryzysu. Ogólny wskaźnik Kryzysometru wyniósł 55 procent.
Pełni obaw są szczególnie pracownicy organizacji publicznych. W tym przypadku ocena prawdopodobieństwo wystąpienia kryzysu wyniosła 68 procent, czyli 8 procent więcej niż w ubiegłym roku. Spokojniejsi w ocenach są natomiast pracownicy biznesu. W ich przypadku wskaźnik Kryzysometru wynosi 45 procent.

Przyczyny kryzysu inne niż zazwyczaj

Do najbardziej typowych źródeł kryzysu należą nieprawidłowa obsługa klientów, problemy z produktem oraz konflikty z pracownikami i związkami zawodowymi. W tym roku na takie przyczyny kryzysu wizerunkowego wskazało kolejno 22,5%, 12% i 14% ankietowanych.

Do obaw dołączyły natomiast aspekty światopoglądowe, polityczne, w tym ataki polityków, oraz niekorzystne regulacje.

Według ankietowanych groźne mogą być również kryzysy w komunikacji online. W trakcie pandemii ten sposób kontaktowania się z klientami i środowiskiem biznesowym stał zyskał na znaczeniu. Nie wszystkie organizacje są jednak na to przygotowane.

Obawy wzbudza również kryzys gospodarczy związany z epidemią koronawirusa. To według ankietowanych może stać się również jedną z przyczyn problemów wizerunkowych organizacji – wskazało na to 51% ankietowanych.

Nowe narzędzia komunikacji

Według ekspertów znaczącą zmianą jest przede wszystkim zmniejszenie wpływu firm na wystąpienie kryzysów. W efekcie organizacje nie obawiają się własnych błędów, a jako najważniejsze problemy wskazywane są trudności zewnętrzne, których wystąpienie trudno przewidzieć.

Kluczowa w takich sytuacjach jest natomiast reakcja organizacji. Odpowiednia sposób, może wpłynąć na wizerunkowy sukces organizacji.

Zmiana w ocenie przyczyn kryzysu wizerunkowego to niejedyna nowość w zakresie komunikacji, która przewidywana jest w nadchodzącym roku.

Z powodu epidemii koronawirusa odbywać ma się mniej eventów i konferencji. Zamiast tego częściej wysyłane w świat będą informacje prasowe – intensyfikowanie takich działań planuje 36 procent badanych. 46% ankietowanych wskazuje również na konieczność więcej ilości szkoleń z zakresu komunikacji w sytuacji kryzysowej, 32% ocenia, że częściej tworzone lub aktualizowane będą instrukcje, jak postępować w takich momentach. 33 procent biorących udział w badaniu planuje tworzyć dokumenty QA do zarządzania kryzysem.

Zostaw komentarz