grafika 2D - grupa sylwetek ludzi z pustymi chmurkami dialogu
Ciekawe reklamy

Dobry PR w trakcie kryzysu wizerunkowego

Kiedy jeszcze na początku roku można było reklamować zagraniczne wyjazdy, kredyty gotówkowe czy ubrania w najnowszych wiosennych trendach, teraz już nie wypada. Rok 2020 jest naprawdę wymagający dla specjalistów od marketingu, bo jak sprzedawać, kiedy gospodarka się wali, ludzie chorują, a susza trawi planetę? Z pomocą przychodzi odpowiednie public relations.

Public relations to przemyślane działania w długim okresie, które mają na celu dbać o stosunki ze wszystkimi podmiotami, które otaczają przedsiębiorstwo (np. klienci, konkurencja, pracownicy, lokalne społeczności), aby pozyskać jak najwięcej zwolenników marki. Działania PR kształtują pożądany wizerunek firmy głównie w oczach klientów, a także w krótkim okresie reagują na kryzys wizerunkowy. Próbują wytłumaczyć problem, ale też opowiedzieć o firmie tak, aby znów była ona kojarzona pozytywnie.

Obecnie naprawdę wiele firm zmaga się z kryzysem wizerunkowym. W obliczu kryzysu odbiorcy zmienili swoje potrzeby. Dużo wnikliwiej oglądają każdą złotówkę, zanim zdecydują się ją wydać. Są przeczuleni na zbyt agresywną reklamę i głównie teraz oczekują społecznej odpowiedzialności, szczególnie od wielkich firm.

Dobrym przykładem działania w kryzysie jest Bank BNP Paribas, który jak wszystkie instytucje finansowe jest teraz na celowniku. Na czym polega jego dobry PR?

Finanse w obliczu kryzysu

PR w sektorze finansowym nigdy nie był łatwy. Mimo uśmiechniętych twarzy w reklamach banków podczas remontu czy wakacji, sfinansowanych kredytem, klientom wciąż bank nie kojarzy się dobrze. Długi czas oczekiwania na infolinii, wadliwa aplikacja mobilna czy niezrozumiałe zapisy w umowie to bardzo częste zarzuty posiadaczy kont, lokat czy kredytów.

Do banku nie idziemy dla przyjemności, więc siłą rzeczy trudno, aby takie instytucje kojarzyły się pozytywnie.

BNP Paribas a pandemia

Banki są aktualnie w naprawdę trudnej sytuacji. To je obwiniają klienci o nieuczciwe warunki wakacji kredytowych, mniejszą dostępność kredytów albo reklamowanie takich produktów, kiedy spora część Polaków straciła pracę. Bardzo dobrze w dobie kryzysu radzi sobie BNP Paribas, który w swoich mediach społecznościowych zupełnie przestał reklamować swoje usługi, a zamiast tego pokazuje społeczną odpowiedzialność biznesu.

Przykładowo, bank przekazał 20 tys. zł na ugaszenie pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym oraz 500 testów na COVID-19 dla pracowników medycznych. Dodatkowo nawiązał współpracę z twórcami jednego z najbardziej popularnych kanałów na Youtube – AbstrachujeTV. A filmy mają dotyczyć ekologii oraz problemów społecznych. Oprócz tego bank wkroczył również na platformę Spotify, gdzie wraz z cenionymi specjalistkami od praw kobiet porusza właśnie taką tematykę.

Bank nie zostawia w potrzebie także seniorów i akcentuje fakt, że to młodsze pokolenia powinny pomóc im odnaleźć się w internetowej rzeczywistości, a do tego daje narzędzia, umożliwiające korzystanie z produktów bankowych online.

Bank stworzył także unikalny hasztag #JeszczeBędziePrzepięknie, gdzie w obliczu pandemii wyraża swoje wsparcie dla jego klientów, pracowników i lokalnych społeczności.

Jedyne co można zarzucić bankowi to fakt, że działa tak szeroko i prezentuje swoją pomoc właściwie w każdej społecznie ważnej sprawie. A pod takimi postami widać komentarze klientów, którzy oczekują, żeby jednak popracować nad jakością usług bankowych, a nie angażować się w kolejną inicjatywę. Warto więc nie tracić z oczu głównego celu biznesu.

Zostaw komentarz