SEO – warto czy nie?

SEO

ismagilov/bigstockphoto.com

Śledząc informacje na temat SEO można dojść do sprzecznych wniosków. Z jednej strony wynosi się pozycjonowanie stron pod niebiosa, z drugiej – jest wiele opinii podważających skuteczność praktyk SEM. Jaka jest prawda?

Pytanie o sens inwestowania w SEO to pytanie o strategię biznesową. Jest więc niezwykle ważne, ponieważ bezpośrednio przekłada się na kondycję przedsiębiorstwa. Pozycjonowanie z działalności dosyć niszowej w ostatnich latach stało się czymś bardzo powszechnym. Dzisiaj niemal każda mała firma obecna w sieci zetknęła się z ofertami fachowców z tej branży, wiele przedsiębiorstw zdecydowało się wypróbować te metody promocji. Oczywiście – z różnym skutkiem. Fachowiec fachowcowi nie równy i efekty pracy mogą być z dwóch różnych biegunów. Jednak nie o klasie profesjonalistów chcę pisać w tym tekście. Zajmę się za to przeanalizowaniem skuteczności SEM, w tym przede wszystkim SEO, na firmę, w zależności od jej obecnej pozycji rynkowej.

Zazwyczaj raporty dotyczące obecnej sytuacji SEO oraz perspektyw są bardzo optymistyczne. Nieodmiennie mówi się o wzroście nakładów na ten typ reklamy, a o jej skuteczności ciężko dyskutować, szczególnie gdy przytaczane są argumenty o małej precyzji innych form reklamy. Zaskoczyć więc może sprawozdanie eBaya, w którym handlowy gigant stwierdza, że działania marketingowe prowadzone w ramach wyszukiwarki Google’a przynoszą bardzo mały efekt.

Jest to jednak sprzeczność pozorna. eBay to potężna firma, z ugruntowaną pozycją i ogromnym zapleczem stałych, powracających klientów. Na ich stronę raczej nie wchodzi się przez przypadek. Bardzo często nie trafia się też tam przez wyszukiwarkę, lecz adres jest bezpośrednio wpisywany w pasek URL-i. Żeby zrozumieć o co chodzi, wystarczy przyjrzeć się Allegro i jego pozycji w polskiej sieci. Każdy internauta doskonale wie do czego służy ten serwis i w razie potrzeby odwiedzi go bezpośrednio. Na takiej stronie główną rolę odgrywa wyszukiwarka wewnętrzna, a nie zewnętrzna. Dlatego nie trudno zrozumieć, iż eBay nie widzi oszałamiających efektów kampanii SEM.

Kompletnie inaczej wygląda to, jeśli przyjrzymy się małemu i średniemu biznesowi. Ten sektor wciąż walczy o swoją pozycję i o klientów. Szuka dróg dojścia do kupujących i próbuje wyróżnić się w tłumie innych firm mających podobną ofertę. Dlatego SEO w tym przypadku odgrywa ogromną rolę i wykazuje się niezwykłą skutecznością. Klient takiej firmy to zazwyczaj osoba pozyskana z zewnątrz, a nie powracająca. SEM i pozycjonowanie stron pozwala przyciągnąć takiego klienta w miarę niewielkimi kosztami, co wyjaśnia, dlaczego tego typu marketing jest narzędziem idealnym dla tej wielkości przedsięwzięć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *