kobieta siedząca przed laptopem, na którego ekranie jest grafika z napisem SEO
Artykuły

Samodzielne pozycjonowanie

Masz stronę internetową? Chciałbyś ją pozycjonować, ale nie dysponujesz póki co środkami na ten cel? Nic straconego. Możesz samodzielnie rozpocząć pozycjonowanie witryny. Wbrew pozorom, podstawowe działania nie wymagają ogromnej wiedzy, a jedynie trochę cierpliwości i czasu.

Skoro już chodzi ci po głowie pomysł pozycjonowania, pewnie mniej więcej wiesz, o co chodzi w SEO. To skrót od Search Engine Optimization, czyli, po polsku, optymalizacji pod wyszukiwarkę internetową. Składa się na to dużo różnych działań, z których niektóre wymagają wielkich nakładów finansowych, sporo szczegółowej wiedzy technicznej oraz odpowiednich narzędzi (oprogramowania). Na twoje szczęście, SEO jest także dobrym rozwiązaniem dla osób z minimalnym lub nawet zerowym budżetem na promocję.

Podstawą pozycjonowania jest stworzenie atrakcyjnej witryny oraz zdobywanie linków do niej. To absolutne minimum i od tego należy zacząć. Jeżeli zajmiesz się tym na własną rękę, później, gdy już zgromadzisz środki na wynajęcie fachowca od SEO, taka osoba z łatwością będzie mogła kontynuować twoje działania, ale na większą skalę. Swoją pracą stworzysz mu niejako fundament służący za podstawę dalszego pozycjonowania.

Tak więc od czego zacząć? Po pierwsze – przyjrzyj się twojej stronie. Optymalizacja kodu witryny może przekraczać twoje możliwości techniczne, jednak już zadbanie o jakość treści oraz sensowny i czytelny układ jest zadaniem jak najbardziej do wykonania we własnym zakresie. Przede wszystkim sprawdź, czy w tekstach wyświetlanych w twojej witrynie (czy to opisach towarów, czy artykułach) nie ma błędów. Upewnij się też, że są sensownie sformatowane, tj. są podzielona na akapity, zaopatrzone w tytuły, nagłówki, pogrubienia, itd. Co ważne – unikaj duplikowania treści. Nie kopiuj tekstów z innych stron, nie powtarzaj także ich w obrębie swojej witryny. Google niezbyt lubi, gdy w kilku miejscach pojawia się to samo.

Co do układu, jest to kwestia ergonomii. Oczywiście nie musisz prowadzić czasochłonnych badań, dostarczających wiedzy o tym, jaki układ witryny jest najwygodniejszy dla użytkownika i przekłada się na największą ilość przeklików. Po prostu przyjrzyj się dobrze zrobionym stronom, najlepiej z twojej branży, i zastosuj sprawdzone rozwiązania u siebie. Rzecz jasna unikaj dosłownego przenoszenia tego samego schematu. Raczej zainspiruj się i stwórz swoją wersję najdogodniejszego układu strony.

Druga rzecz, o której wspomniałem na początku, to linkowanie. To jest esencja SEO. Każdy link prowadzący do twojej witryny wzmacnia jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście im bardziej konkurencyjna branża i im wyższa twoja pozycja, tym więcej linków musisz zdobyć, aby zaobserwować ich wpływ. Jednak tak to właśnie wygląda – efekty pozycjonowania nie przychodzą od razu, trzeba sobie na nie systematycznie zapracować.

Do dzieła zatem! W sieci możesz znaleźć wiele źródeł linków. Jedno z najpopularniejszych, które bez problemu możesz sam sobie zapewnić, to fora internetowe oraz komentarze pod artykułami publikowanymi w innych serwisach. Udzielaj się w różnych dyskusjach i podrzucaj tam swoje linki. Oczywiście dbaj o to, aby nie było to zaśmiecanie. Twoje wypowiedzi i linkowanie muszą zawsze być w temacie. Poza tym nie przesadzaj – jeżeli wstawisz ich za dużo, pewnie szybko moderator danej strony zwróci na ciebie uwagę i usunie twoje wpisy.

Inny popularny sposób zdobywania linków, to publikowanie materiałów na innych witrynach. To również dobra metoda na pozycjonowanie stron www. Podstawowe metody są dwie: albo opracowujesz informację prasową (zawierającą link do ciebie) dotyczącą twojej usługi, produktu, działalności i rozsyłasz ją do różnych portali, licząc na tym, iż zdecydują się ją u siebie zamieścić, albo nawiązujesz kontakt z prowadzącymi stronę i oferujesz im napisanie unikatowego, gościnnego postu, pod warunkiem, iż pozwolą ci w nim lub pod nim zamieścić swój adres internetowy.

Do zdobywania linków poprzez publikacje służą też tzw. pressel pages, po polsku zwane preclowniami. Precle to krótki teksty o zazwyczaj nikłej wartości merytorycznej, jednak napisane poprawnie. Ich jedynym zadaniem jest stworzenie otoczki dla linku, który zamieszcza się w ich obrębie. Strony z preclami umożliwiają ich publikację. Mankament jest taki, że wartość linków z takich witryn ostatnio bardzo spadła i można się spodziewać, że nadal będzie spadać, jako że Google coraz większy nacisk kładzie na naturalne linkowanie.

Dobrym pomysłem na zdobycie linków jest również wymiana linkami. To bardzo prosta praktyka SEO, jednak może dać interesujące efekty. Polega na tym, iż nawiązuje się kontakt z właścicielami jakiejś witryny i oferuje im się układ „przysługa za przysługę”, czyli: ty na swojej stronie zamieszczasz link do nich, a oni na swojej – link do ciebie. Moc tego działania będzie zdecydowanie większa, jeżeli strony nie będą do siebie linkować wzajemnie, tj. najlepiej jest posiadać kilka stron i jeżeli ktoś linkuje ze swojej strony A do twojej strony 1, to ty w zamian podlinkuj jego stronę A ze swojej strony 2. To również jest zabieg wymuszony przez to, jak działają algorytmy Google.

Jak sam widzisz, zadanie nie jest tak skomplikowane. Bez problemu można się go podjąć samodzielnie. Bierz się zatem za pozycjonowanie i sprawdzaj, jak twoja strona wspina się w wynikach wyszukiwania.

Zostaw komentarz