kobieta z laptopem z bardzo zaskoczoną miną
Słownik

Real time marketing

Dzięki odpowiedniemu RTM możemy zwiększyć zasięgi swojego posta nawet o kilkadziesiąt procent. Zobaczmy, czym jest real time marketing, jakie są jego korzyści oraz o czym należy pamiętać podczas jego stosowania.

Czym jest real time marketing (RTM)

Real time marketing, czyli w skrócie RTM to, jak sama nazwa wskazuje, marketing w czasie rzeczywistym. Ten typ działań marketingowych polega na szybkiej reakcji na aktualne wydarzenia, które są głośne, popularne medialnie i ważne dla społeczności na świecie. Real time marketing najczęściej jest wykorzystywany w mediach społecznościowych. To świetne pole dla tego typu działań ponieważ poprzez social media możemy dotrzeć do użytkowników na całym świecie w bardzo szybkim czasie, a to właśnie czas w real time marketingu jest bardzo ważny. Aby RTM był skuteczny, reakcja na dane wydarzenie powinna pojawić się natychmiast, najlepiej jeszcze w trakcie jego trwania lub kilka minut po zakończeniu.

Real time marketing może przynieść wiele korzyści dla naszej firmy. Jego największą zaletą jest dotarcie do ogromnej liczby osób w bardzo krótkim czasie, co skutkuje wzrostem rozpoznawalności i popularności marki. Pomaga on pozyskać nowych odbiorców, którzy mogą stać się naszymi klientami. RTM to skuteczny sposób na reklamę firmy bez konieczności inwestowania w to dużych środków pieniężnych.

Przykłady real time marketingu

RTM jest chętnie wykorzystywany przez największe firmy. Wśród nich możemy znaleźć takie marki jak Coca – cola, Redbull, Castorama czy Oreo. Sztandarowym przykładem przywoływanym w kontekście rozważań o działaniach RTM jest post marki Snickers z 2014 roku. Snickers wykorzystał sytuację, która miała miejsce na Mundialu, kiedy to Luis Suarez podczas meczu ugryzł swojego przeciwnika – Giorgio Chielliniego. Cały Internet natychmiast oszalał na punkcie tego wydarzenia, a Snickers opublikował post, w którym wykorzystał zajście w odniesieniu się do swojego key message, czym zdobył setki tysięcy udostępnień.

Kolejnym genialnym wręcz przykładem real time marketingu wykazały się norweskie linie lotnicze. Kiedy jedna z najsłynniejszych par show-biznesu – Brad Pitt i Angelina Jolie rozstała się, Norwegian Airlines wykorzystały sytuację tworząc reklamę tanich lotów do Los Angeles opatrzoną opisem ,,Brad is single”.

Real time marketing – o czym należy pamiętać

Chociaż real time marketing charakteryzuje się dużą spontanicznością, to nie należy zapominać o kilku ważnych aspektach. Po pierwsze, RTM musi pasować do dotychczasowej komunikacji marki oraz do grupy odbiorców. Warto także określić, jaki cel ma spełniać real time marketing – np. zbudować zasięg czy być dodatkiem do aktualnie prowadzonej kampanii. Posty wykorzystywane w real time marketingu to najczęściej memy lub grafiki – należy zadbać o to, by były jasne i konkretne w odbiorze, zabawne, inteligentne oraz dopasowane do odbiorców i do kanału, w którym zostaną opublikowane. Aby działania RTM były skuteczne muszą być również szybkie. W przypadku niektórych wydarzeń w odniesieniu, do których można zastosować RTM warto wcześniej zaplanować posty, np. przygotować dwie wersje grafik w zależności od wyniku ważnego meczu.

Zostaw komentarz