Pozycjonowanie

Pozycjonowanie to jeden z prężnie rozwijających się sektorów marketingu internetowego, który bezpośrednio wypływa na popularność danej oferty oraz wizerunek marki czy firmy. Poprzez pozycjonowanie kreuje się popyt na określone usługi czy produkty, wyróżniając je na tle konkurencji. Aktualnie po hasła pozycjonowanie kryje się przede wszystkim optymalizacja stron www dla wyszukiwarek internetowych, w skrócie SEO.

Co to jest pozycjonowanie w marketingu?

Termin „pozycjonowanie” po raz pierwszy został jednak użyty przez Jacka Trouta w 1969 roku, który w książce „Pozycjonowanie: Walka o Twój umysł” opisywał nową ideę. Proces pozycjonowania nie może istnieć bez dogłębnej analizy konkurencji i działań, jakie prowadzą. Dopiero wówczas można określić, jak usprawnić wszelkie działania marketingowe, aby dany produkt czy firma lepiej wypadały w oczach odbiorców. Warto skupić się elemencie wyróżniającym pozycjonowany podmiot i to na nim opierać większość działań.

Do sprawnego pozycjonowania można wykorzystywać inne marki, porównując je do swojej, ukazując jednocześnie zalety naszej, a słabe strony konkurencji. Kolejną opcją na pozycjonowanie jest uwypuklenie atrybutów, nietypowych cech danego produktu, aby stał się bardziej charakterystyczny. Można wymienić wszelkie korzyści funkcjonalne lub użytkowe, jakie będą płynąć po zakupie produktu. Można również bazować na elitarnym pochodzeniu marki, np. francuskie wino, szwajcarski zegarek czy włoski makaron, budząc od razu pozytywne skojarzenia. Ważnym aspektem przy kreowaniu zapotrzebowania na usługę czy produkt jest jasne wskazanie jej wysokiej jakości oraz atrakcyjnej ceny. Nie można pominąć też kwestii targetu i właściwego kierowania działania do danej grupy docelowej, np. kosmetyki do kobiet, a samochody do mężczyzn.

 

Strategie pozycjonowania marki

Wyróżnić można cztery strategie pozycjonowania marki. Po pierwsze strategia lidera – ukazując markę jako lidera w baraży. Po drugie strategia zróżnicowanej oferty, czyli stałe wzbogacanie oferty oraz atrakcyjne promocje cenowe. Strategia naśladowcza skupia się na innych znanych markach, pokazując podobne cechy w przypadku swojego produktu. Po czwarte strategia błękitnego oceanu, gdy na rynku pojawia się całkiem nowy produkt. Dziś wszystkie te zasady odnoszą się do pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych. W celu pozycjonowania określonego produktu najczęściej wykorzystuje się bazę słów kluczowych, która odwołuje się do produktu i ułatwia potencjalnym nabywcom wyszukiwanie jej w internecie. Im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwarek internetowych, tym większe prawdopodobieństwo wejścia osoby zainteresowanej i skorzystania z oferty. Nieustannie zmieniający się mechanizm działania wyszukiwarek utrudnia skuteczne pozycjonowanie, które w opinii wielu są oszustem i zaburza naturalną selekcję dobrze przygotowanych stron www i wartościowych marek. Ogromny wpływ na wyniki pozycjonowania ma integracja serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Google+ z daną stroną internetową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *