Marketing w małej firmie – samodzielnie czy zlecić?

Pojęcie marketingu jest bardzo szerokie i zawiera się w nim wiele kwestii. Odpowiednia strategia marketingowa to nie tylko przyciąganie nowych klientów, ale także poszukiwanie wciąż nowych rozwiązań, by bardziej ich zadowolić. Poza tym w kwestii marketingu nie można także zapomnieć o samym planowaniu, ustalaniu cen produktów i przede wszystkim o tym, w jaki sposób chce się te produkty sprzedawać.

Czy opłaca się wziąć wszystko na własne barki?

Czasem przedsiębiorcy chcący bardzo zaoszczędzić, starają się sami przygotowywać strategię marketingową. Jednak należy pamiętać o tym, że na nią składa się wiele elementów. Jeśli ktoś jest laikiem w tej dziedzinie, może po prostu nie podołać zadaniu. Szczególnie jeśli chodzi o sprawy logistyczne związane z samym transportem towarów i ich sprzedażą. Pamiętajmy, że prowadzenie własnej firmy to nie jest wyłącznie marketing. To również prowadzenie księgowości, spotykanie się z klientami, wykonywanie setek telefonów dziennie.

Inaczej sytuacja wygląda w momencie, gdy mamy jakąś pomoc. Często firmy są prowadzone rodzinnie. Dlatego mąż i żona współpracują ze sobą, dochodzą do tego również dzieci. W takiej sytuacji osoba będąca szefem czy też prezesem, może przyjąć na siebie taki obowiązek. Dzięki temu firma pozostaje nadal rodzinna i nie trzeba zatrudniać nowego pracownika. Jednak marketing jest bardzo ważny i w żadnym wypadku nie należy do niego podchodzić po macoszemu. Jeśli nie do końca znamy się na nim, warto wybrać się na jakiś kurs związany z tymi zagadnieniami. Obecnie na rynku mamy tych kursów cały wachlarz w zależności od poziomu zaawansowania, branży, w której się pracujemy, czy narzędzi z których korzystamy.

Marketing zlecany profesjonalistom

Jeżeli jednak budżet nas za bardzo nie ogranicza i nie zależy nam na typowo rodzinnej firmie, zawsze najlepiej jest postawić na profesjonalistę. Wówczas przede wszystkim mamy więcej czasu na inne obowiązki związane z firmą, np. bardziej reprezentacyjne spotkania z klientami, poszukiwanie kontaktów biznesowych. Siedząc za biurkiem i przygotowując strategię marketingową, nie da się tych wszystkich rzeczy załatwić. Dlatego w gruncie rzeczy najlepiej jest mieć kogoś, kto zrobi to wszystko za nas. Nie tylko aby ta osoba odciążyła nas od pracy, ale także dlatego, aby miała świeże spojrzenie na naszą firmę i cele, które sobie postawiliśmy.

Takie osoby można podzielić na dwie kategorie. Speców od marketingu mających duże doświadczenie w branży i zupełnie nowe osoby. Dziś brak doświadczenia nie powinien stanowić o naszej opinii. W gruncie rzeczy najważniejsze jest to, by dany człowiek miał pomysł na naszą markę, rozumiał ją i potrafił zaproponować ciekawe rozwiązania. Dlatego rozmowa kwalifikacyjna powinna zostać przygotowana naprawdę rzetelnie. Należy skupić się na kluczowych pytaniach, ale głównie tych praktycznych powiązanych z naszą firmą. W końcu taka osoba nie musi wykazywać się wiedzą teoretyczną. Musi jednak zaskoczyć nas kreatywnością i pomysłami, które przemówią także do klientów i będą spójne z naszą marką.

Jak widać nie ma uniwersalnej odpowiedzi na zadane na samym początku pytanie. W gruncie rzeczy każdy dysponuje innymi finansami i ma inne spojrzenie na swój interes. Poza tym warto pomyśleć również o tym, czy mamy jakieś predyspozycje do przyjęcia na siebie takich obowiązków. To z pewnością pomoże nam podjąć dobrą decyzję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *