Czy linki w SEO stracą znaczenie?

SEO

tashatuvango/bigstockphoto.com

Jakiś czas temu w środowisku SEO zawrzało, gdy Yandex – rosyjski potentant w dziedzinie wyszukiwarek internetowych – ogłosił, iż przestanie uwzględniać linki, jako czynnik budujący wartość stron. Taka zmiana strategii ma początkowo dotyczyć tylko kluczowych, komercyjnych branż, jednak z czasem może zostać rozszerzona na wszystkie kategorie witryn. Specjaliści od pozycjonowania od razu zaczęli zadawać pytanie: czy Yandex wyznacza nowy trend w branży?

O wykluczeniu linków poinformował już w grudniu 2013 roku Aleksander Sadovskij z Yandexa. Zapowiedział wprowadzenie zmian na początku 2014 roku. Przyczyną jest zaśmiecenie list wyszukiwania witrynami o słabej jakości, pozycjonowanymi za pomocą technik takich jak chociażby systemy wymiany linków. Yandex uznał, iż linki przestały spełniać swoją funkcję i zdecydował się oprzeć wartościowanie stron głównie na czynnikach behawioralnych. Zaniepokojonych użytkowników uspokajano deklaracją, iż obecnie wyszukiwartka bierze pod uwagę aż 800 elementów budujących wartość witryny, z czego tylko 50 dotyczy linkowania.

Decyzja Yandexu odbiła się w świecie SEO dużym echem. Taka zmiana oznaczałaby, iż pozycjonowanie będzie musiało oprzeć się na kompletnie innych działaniach, głównie dopieszczaniu usability i budowaniu wartościowej zawartości. Branża zwróciła się do Matta Cutsa z Google, z zapytaniem, czy przypadkiem gigant z Mountain View też czegoś nie kombinuje w tym temacie. Okazało się, że tak, jak najbardziej – Google posiada już wersję wyszukiwarki, która nie uwzględnia linków. Jednak Cuts wyjaśnił, iż jest to produkt eksperymentalny i póki co otrzymywane przez ten algorytm wyniki wyszukiwania nie są zadowalające.

Mimo uspokajających słów Cutsa, branża SEO uświadomiła sobie, iż zmiany są nieuchronne. Nadejdą szybciej lub później, jednak nadejdą. Oznaczać to zaś będzie, iż wiele z obecnie stosowanych metod pozycjonowania stanie się nieskutecznych. Lecz nie jest to tożsame z popularnym hasłem “SEO is dead”. Po prostu zmienią się techniki wpływania na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Istotne będą wartości merytoryczne, wpływanie na odczytywane przez algorytmy czynniki behawioralne oraz otoczka społeczna, m.in. autorytet autorów publikujących na danej stronie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.