Co to jest marketing natywny i jego rodzaje

Pojęcie reklamy natywnej często kojarzone jest z artykułami sponsorowanymi. Jest to jednak mylne myślenie. Choć istnieją pewne podobieństwa między tymi dwoma formami marketingu, to tak naprawdę bardzo łatwo je odróżnić. Reklama natywna jest bowiem subtelna i nieinwazyjna. Tego z pewnością nie można powiedzieć o artykułach sponsorowanych.

Marketing natywny – co to jest?

Jak zostało wspomniane, jest to bardzo nienachalna forma promowania swoich produktów bądź usług. Przykładem może być prawdziwie wartościowy artykuł, który przyciągnie odbiorców przede wszystkim treścią. Kluczem jest, aby w takim tekście umieścić informację o ofercie firmy w sposób tak naturalny, jak tylko to jest możliwe. Reklama ma się bowiem wpisać w klimat artykułu oraz jego treść. Powinna ona wręcz być kolejną wskazówką dla odbiorcy, a nie kluczową informacją w artykule.

Czy reklama natywna jest skuteczna?

Badania dowodzą, że aktualnie ta forma marketingu zapada w pamięć odbiorcom dwukrotnie częściej niż inne sposoby promowania swoich produktów bądź usług. Wszystko dlatego, że odnoszą oni realną korzyść – czerpią z artykułów konkretną, przydatną wiedzę. Reklama natywna jest chętnie rozpowszechniana przez użytkowników Internetu. Liczne udostępnienia, polubienia i dyskusje w postaci komentarzy powodują, że treść zyskuje na popularności. Z przeprowadzonych ankiet wynika, że aż 32% odbiorców reklamy natywnej chętnie podzieli się jej treścią z bliskimi. Jeżeli chodzi natomiast o konwencjonalny sposób promowania usług bądź produktów, chęć do udostępniania tego rodzaju treści wykazało jedynie 19% badanych.

Jakie są rodzaje reklamy natywnej?

Reklama natywna może przybrać kilka form. Jej przykłady możesz znaleźć:

  • w artykułach tworzonych przez dziennikarzy (In-feed Ad Units),
  • płatne reklamy w wyszukiwarkach oznaczone drobnym napisem „reklama” (Paid Search Units),
  • rekomendacje typu „czytaj także” na stronach internetowych (recommendation widgets),
  • listy z promowanymi produktami na stronach e-sklepów (promoted listings),
  • banery reklamowe dostosowane przekazem i formą graficzną do wyświetlanej na stronie treści (In-ad),
  • wszystkie te, które nie zostały zaliczone do żadnej z powyższych grup.

 

Niezależnie od formy, jaką przybiera reklama natywna, jej najważniejszą cechą jest wpasowanie się w content.

Marketing natywny – jaką może mieć postać?

Nie muszą to być zawsze artykuły. Promować w ten sposób swoje produkty można również za pomocą video, podcastów, plików muzycznych, zdjęć, grafik itp. Jeżeli oglądasz film instruktażowy, w którym twórca mimochodem wspomina o przydatności produktu z konkretnej firmy, może to być właśnie przykład zastosowania strategii marketingu natywnego. Grafika, na której widnieje przepis na najlepsze gofry, a na liście potrzebnych produktów widnieje informacja, że potrzebna jest mąka konkretnej firmy – to również jest doskonały przykład reklamy natywnej.

Ciekawa treść, która niesie odbiorcy konkretną korzyść a jednocześnie subtelnie promuje dany produkt, firmę bądź usługę to właśnie przykład wykorzystania marketingu natywnego. Dzięki nienachalnemu charakterowi takiej reklamy odbiorcy szybciej nabierają do niej zaufania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *