Kobieta w biurze korzystająca z tabletu
Artykuły Słownik

Co to jest marketing natywny i jego rodzaje

Pojęcie reklamy natywnej często kojarzone jest z artykułami sponsorowanymi. Jest to jednak mylne myślenie. Choć istnieją pewne podobieństwa między tymi dwoma formami marketingu, to tak naprawdę bardzo łatwo je odróżnić. Reklama natywna jest bowiem subtelna i nieinwazyjna. Tego z pewnością nie można powiedzieć o artykułach sponsorowanych.

Marketing natywny – co to jest?

Jak zostało wspomniane, jest to bardzo nienachalna forma promowania swoich produktów bądź usług. Przykładem może być prawdziwie wartościowy artykuł, który przyciągnie odbiorców przede wszystkim treścią. Kluczem jest, aby w takim tekście umieścić informację o ofercie firmy w sposób tak naturalny, jak tylko to jest możliwe. Reklama ma się bowiem wpisać w klimat artykułu oraz jego treść. Powinna ona wręcz być kolejną wskazówką dla odbiorcy, a nie kluczową informacją w artykule.

Czy reklama natywna jest skuteczna?

Badania dowodzą, że aktualnie ta forma marketingu zapada w pamięć odbiorcom dwukrotnie częściej niż inne sposoby promowania swoich produktów bądź usług. Wszystko dlatego, że odnoszą oni realną korzyść – czerpią z artykułów konkretną, przydatną wiedzę. Reklama natywna jest chętnie rozpowszechniana przez użytkowników Internetu. Liczne udostępnienia, polubienia i dyskusje w postaci komentarzy powodują, że treść zyskuje na popularności. Z przeprowadzonych ankiet wynika, że aż 32% odbiorców reklamy natywnej chętnie podzieli się jej treścią z bliskimi. Jeżeli chodzi natomiast o konwencjonalny sposób promowania usług bądź produktów, chęć do udostępniania tego rodzaju treści wykazało jedynie 19% badanych.

Jakie są rodzaje reklamy natywnej?

Reklama natywna może przybrać kilka form. Jej przykłady możesz znaleźć:

  • w artykułach tworzonych przez dziennikarzy (In-feed Ad Units),
  • płatne reklamy w wyszukiwarkach oznaczone drobnym napisem „reklama” (Paid Search Units),
  • rekomendacje typu „czytaj także” na stronach internetowych (recommendation widgets),
  • listy z promowanymi produktami na stronach e-sklepów (promoted listings),
  • banery reklamowe dostosowane przekazem i formą graficzną do wyświetlanej na stronie treści (In-ad),
  • wszystkie te, które nie zostały zaliczone do żadnej z powyższych grup.

Niezależnie od formy, jaką przybiera reklama natywna, jej najważniejszą cechą jest wpasowanie się w content.

Marketing natywny – jaką może mieć postać?

Nie muszą to być zawsze artykuły. Promować w ten sposób swoje produkty można również za pomocą video, podcastów, plików muzycznych, zdjęć, grafik itp. Jeżeli oglądasz film instruktażowy, w którym twórca mimochodem wspomina o przydatności produktu z konkretnej firmy, może to być właśnie przykład zastosowania strategii marketingu natywnego. Grafika, na której widnieje przepis na najlepsze gofry, a na liście potrzebnych produktów widnieje informacja, że potrzebna jest mąka konkretnej firmy – to również jest doskonały przykład reklamy natywnej.

Ciekawa treść, która niesie odbiorcy konkretną korzyść a jednocześnie subtelnie promuje dany produkt, firmę bądź usługę to właśnie przykład wykorzystania marketingu natywnego. Dzięki nienachalnemu charakterowi takiej reklamy odbiorcy szybciej nabierają do niej zaufania.

Zostaw komentarz