5 ciekawych kampanii społecznych

social media public relations

Bakhtiar Zein/bigstockphoto.com

Kampania społeczna jest zestawem różnorodnych działań, które zostały zaplanowane w określonym czasie oraz mają wspólny cel, jakim jest wzrost wiedzy, zmiana kierunku myślenia, poszerzanie świadomości, uświadamianie społeczności, zmiana zachowań wobec określonego wcześniej problemu społecznego. Kampania społeczna skierowana jest do określonej grupy docelowej. Może stosować narzędzia i techniki reklamowe oraz PR, ma swój określony budżet, który często jest dużo skromniejszy, niż budżety kampanii komercyjnych, a przecież tak samo kampania społeczna jak kampania komercyjna musi liczyć na skuteczność i szerokie dotarcie do swojego odbiorcy. Na wagę złota jest zatem kreatywność agencji reklamowych, aby kampania odniosła zamierzony skutek, a budżet wystarczył na zrealizowanie głównego celu, jakim jest skierowanie uwagi na określony problem społeczny.

Kampanie społeczne dotykają wielu problemów, takich jak np. prowadzenie pojazdów po alkoholu, przedmiotowego traktowania zwierząt, agresja i przemoc w rodzinie, uzależnień, pomocy społecznej i wielu innych zagadnień społecznych. Reklamy społeczne bardzo często są dużo bardziej interesujące od reklam komercyjnych, gdyż w niebanalny sposób ukazują istotne sprawy. Kampanie społeczne muszą docierać do tych środowisk, na które mają wpłynąć poprzez różne narzędzia komunikacji. Najważniejsze z nich to spoty w telewizji, plakaty, banery, ale także działania PR w mediach społecznościowych, gdyż to one mają obecnie bardzo dużą siłę. Celem jest dotrzeć do jak największej rzeszy odbiorców, gdyż to zapewni kampanii społecznej sukces.

Jedną z najbardziej szokujących kampanii społecznych jest hiszpańska kampania „Certain Things Hang On Forever„, która skupia się na problemie krzywdzenia dzieci. Plakat kampanii pokazuje bezbronne dziecko z ogromnym bólem w oczach, dręczone przez wiele rąk osób, które je krzywdzą. Zamysłem kampanii było, aby każdy, kto zobaczy plakat na zawsze zapamiętał smutną małą istotę, która doświadczyła ogromnego bólu z rąk innych ludzi. Problem społeczny dotyka wiele dzieci na świecie, a co za tym idzie idea kampanii jest ponadczasowa i zdjęcie przemawia nie tylko dla mieszkańców Hiszpanii, ale dla obywateli całego świata. W tym przypadku wystarczyło jedno zdjęcie, aby ukazać problem i próbować zmienić zachowania ludzi.

Kolejną ciekawą kampanią społeczną jest reklama „Zostań dawcą”, która skupia się na bardzo trudnym i smutnym temacie choroby nowotworowej, jednak nie ukazuje cierpienia, nie szokuje, a pokazuje inne aspekty życia i zachęca do pomocy, pokazuje wręcz, jakie to proste, jak łatwo można zmienić czyjeś życie, a nawet je po prostu uratować. Głównym celem kampanii było budowanie świadomości dawstwa szpiku oraz zachęcenie innych do zarejestrowania się w bazie dawców. Kampania komunikowana była w telewizji, mediach społecznościowych, powstała także strona internetowa.

Kampanią społeczną zasługującą na wyróżnienie jest także „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”. Głównym założeniem kampanii było pokazanie, że pozytywny wpływ na kierujących mają przede wszystkim ich bliscy. Elementem kampanii był spot telewizyjny, reklamy na autobusach oraz outdoor, a symbolem niebieskie serca, które miały gotowy tekst lub osobisty napis do umieszczenia w aucie, ich celem było przypomnienie kierującemu, że powinien jechać ostrożnie, bo w domu czeka na niego kochająca rodzina. Kampania miała także pokazać jak ważne jest zwracanie uwagi kierującym przez pasażera, a nawet zachęcić pasażera do reagowania na niebezpieczeństwo, jakie może stworzyć kierowca. Kampania ta była jednocześnie kampanią wizerunkową PZU.

Jedną z najciekawszych kampanii, zwracających uwagę na problem złego traktowania zwierząt była kampania „Przyjaciół się nie wyrzuca”. Była to kampania lokalna zorganizowana w Łodzi przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Fundację Niechciane i Zapomniane – SOS dla Zwierząt oraz Klinikę Weterynaryjną Gdańska 81. Organizatorzy zwrócili uwagę na los bezdomnych i porzucanych zwierząt, pokazali społeczeństwu i dali tym samym do myślenia, że nie wolno porzucać zwierząt, gdyż one czują, kochają, a decyzja o adopcji zwierzaka każdorazowo powinna być przemyślana i świadoma, gdyż nie można pozbyć się zwierzęcia jak śmieci. Głównym elementem kampanii były spoglądające na mieszkańców psy i koty umieszczone na zdjęciach na samochodach do przewożenia śmieci wraz z hasłem kampanii. Akcja miała na celu zatrzymać niehumanitarne oraz przedmiotowe traktowanie zwierząt. Akcja skierowana była do wszystkich łodzian, w rękach których leży los naszych braci mniejszych, a jednak miała zdecydowanie szerszy zasięg i słyszano o niej w całej Polsce.

WWF słynie ze swoich kampanii na rzecz ochrony środowiska i zwierząt. Równolegle prowadzone są liczne kampanie mające na celu wzrost świadomości o środowisku na świecie, jedną z najlepszych, a jednocześnie najtańszych i tym samym zasługującą na wyróżnienie była kampania z wędrującą kopertą, ukazująca recykling w praktyce, co znakomicie wpisuje się w cele organizacji. Kampania dała do myślenia osobom, do których dotarła koperta, a co za tym idzie szybko się rozpowszechniła. Kampania polegała na tym, że w Nowej Zelandii wysłano 30 listów, koszt przedsięwzięcia wyniósł zaledwie 60 dolarów, odbiorców poproszono, by po przeczytaniu listu, kopertę przekazali dalej, do swoich bliskich, sąsiadów, znajomych. Tym samym listy trafiły do 832 odbiorców, a na konto bankowe wpłynęło o 77% więcej wpłat. Reklama ta okazała się skuteczna i tania, wpisując się jednocześnie w ideę działań WWF.

Co roku powstaje wiele nowych kampanii społecznych, gdyż problemów jest wiele i wciąż pojawiają się nowe. Jak widać nie zawsze trzeba mieć wielki budżet, aby dzięki kampanii społecznej poszerzać ludzką świadomość i zwracać uwagę na największe społeczne problemy. Często dzięki kreatywności, zaangażowaniu i dobrym pomysłom kampania może być tania, a jednocześnie doskonale obrazować problem, podnosić wiedzę społeczeństwa i wpływać na zachowania ludzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *